Novinky v stavebnom sporení

Správa bytových domov
Cieľ projektu a konferencie
Novela zákona o stavebnom sporení
Okruh poberateľov štátnej prémie

Asi nikoho v súčastnej dobe neprekvapí, že medzi základné túžby človeka patrí splnenie si sna o vlastnom bývaní či zmodernizovaní toho, čomu hovoríme vlastný domov. Cesta k peknému a hlavne útulnému bývaniu vedie viacerými cestami. Medzi tie najviac využívané cesty ako sa k tomuto cieľu priblížiť patrí na Slovensku stavebné sporenie. Aby tento nástroj na splenie si sna o peknom bývaní mohol lepšie reagovať na potreby ľudí, dochádza na tomto poli k viacerím zmenám. Konkrétnou reakciou na zlepšenie situácie v oblasti nehnuteľností je zlepšenie kvality správy bytových domov a neposlednom rade je to aj čerstvo schválená novela zákona o stavebnom sporení.

Správa bytových domov

 
   Veľmi aktuálnym problémom v oblasti bývania je problém kvality správy bytových domov. Na zmapovanie a riešenie problémov bytového fondu reagovali zainteresované inštitúcie pomocou projektu s názvom „Zlepšenie správy bytového fondu na Slovensku“. Projekt reaguje na problém, ktorý sa týka značnej časti obyvateľstva. Keďže približne polovicu z celkového bytového fondu, tvoria byty v bytových domoch, správa bytových domov, je vo všeobecnosti považovaná za oblasť, v ktorej je nutné riešiť rôzne problémy. Tie sa týkajú hlavne kvality poskytovaných služieb, ale tiež kvality povedomia vlastníkov o potrebe obnovy bytových domov.
   Prvá časť projektu vychádzala z dostupných štatistických dáta a tiež z výsledkov dotazníkového prieskumu. Prieskum prebiehal medzi štyrmi typmi subjektov, ktoré vykonávajú správu bytového fondu, t.j. medzi súkromnými správcami, spoločenstvami vlastníkov bytov so samosprávou, bytovými družstvami a tiež príspevkovými a rozpočtovými organizáciami mesta, ktoré sa venujú správe bytov. Prieskum bol realizovaný ako kvalitatívny prieskum formou riadených expertných rozhovorov na základe štrukturovaného dotazníka. Prieskum prebiehal na západnom, strednom a východnom Slovensku (vždy v najväčšom meste, plus dvoch menších mestách v danej časti Slovenska). Celkove bolo anketovaných 33 správcov. Následne ku každému správcovi boli v nimi spravovaných objektoch anketovaní 3 vlastníci (spolu teda 99 vlastníkov bytov). V rámci Slovenska teda prebehlo spolu 132 riadených rozhovorov.Súčasťou prvej časti projektu bola tiež už spomínaná analýza právneho rámca na Slovensku. Z radov poradnej skupiny projektu bola vytvorená expertná skupina pre túto problematiku. Táto skupina navrhla celý rad zmien v zákone o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, ale tiež v iných súvisiacich právnych predpisoch. Spolu sa návrhy na zmeny týkali 12-tich zákonov, čo dáva tušiť značný rozsah problematiky riešenej v projekte.
   Druhá časť projektu sa venovala oblasti vzdelávania správcov. Na základe výsledkov predchádzajúcich častí projektu a tiež na základe prehľadu aktuálne dostupného relevantného vzdelávania na Slovensku, bol vypracovaný návrh koncepcie vzdelávania správcov. Projekt bol pripravený na základe spolupráce medzi Spolkovým ministerstvom dopravy, výstavby a bytového hospodárstva Nemecka a Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja SR. Už v marci 2005 sa uskutočnilo prvé pracovné strenutie. To posledné sa uskutočnilo 19. a 20. novembra 2007 v Bratislave, v podobe medzinárodnej konferencie pod záštitou mimisterstva výstavby a OSN. Boli na nej prezentované závery zo štúdie s analýzou legislatívneho prostredia týkajúceho sa bývania na Slovensku a výstupy z prieskumu o kvalite správy bytového fondu na Slovensku.

Cieľ projektu a konferencie

 
   Hlavnou témou konferencie bola efektívnosť a kvalita spravovania bytových domov. Keďže ide o problém, ktorý je v súčasnosti mimoriadne aktuálny, bolo na základe porovnania s krajinami Európskej únie vypracovaných niekoľko návrhov potrebných zmien zákonov, ktoré by mali podporiť efektívnosť spravovania bytových domov. Cieľom zúčastnených strán bolo tiež vypracovať model vzdelávania v oblasti správy bytového fondu. Účasť Prvej stavebnej sporiteľne, a. s., na tejto konferencii bola motivovaná faktom, že na Slovensku je v súčanosti asi 600 000 bytov v bytových domoch postavených do roka 1990, ktoré čakajú na obnovu. Bytový fond na Slovensku nevyhovuje súčasným požiadavkám na energetickú hospodárnosť. Znamená to, že nevyhovuje európskym normám na vykurovanie a prípravu teplej vody, nevyhovujúce sú elektroinštalácie či výťahy a iné spoločné časti bytových domov. V neposlednom rade je dôležité, aby správcovia pri správe mali kvalifikovaných partnerov. Práve preto ako jedno z odporúčaní konferencie odznel návrh na obligatórnu povinnosť zakladania spoločenstiev vlastníkov bytov.

Novela zákona o stavebnom sporení

 
  Zlepšeniu situácie v oblasti bývania a jeho zabezpečenia pomôže novela zákona č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení. Predkladaná novela zákona umožní významnejším podielom financovaťvýstavbu nájomných bytov a obnovu bytového fondu zo strany právnickýh osôb. Navrhované zmeny zákona umožnia právnickým osobám získať stavebný úver pri nižšom ako 50% vklade. Predkladaný návrh reaguje tiež na meniace sa podmienky rozvíjajúceho sa finančného trhu, založeného na trhových princípoch.
   Návrh novely zákona reaguje na globalizačné trendy tým, že odstraňuje obmedzenie poskytovania finančných služieb v oblasti financovania bytových potrieb a potrieb súvisiacich s bývaním len osobám s trvalým pobytom alebo so sídlom na území Slovenskej republiky. Podľa návrhu tak bude môcť byť stavebným sporiteľom každá fyzická a právnická osoba, ktorá uzatvorí zmluvu o stavebnom sporení alebo v prospech ktorej je uzatvorená zmluva o stavebnom sporení. V súvislosti s týmto návrhom treba zdôrazniť, že sa zachováva podmienka financovať bytové potreby a potreby súvisiace s bývaním z účelovo vytvorených prostriedkov stavebného sporenia len na území Slovenskej republiky.
   Po získaní bankového povolenia zo strany NBS bude môcť stavebná sporiteľňa poskytovať úvery zo zdrojov mimo fondu stavebného sporenia nielen stavebným sporiteľom, ale aj iným právnickým a fyzickým osobám na stavebné účely a zároveň fyzickým osobám aj na financovanie vybavenia domácností, čím sa jej umožní poskytovanie komplexných služieb. Stavební sporitelia tak nebudú musieť požiadať o poskytnutie ďalších finančných prostriedkov na potreby dofinancovania súvisiacich bytových potrieb inú banku. Stavebným sporiteľniam sa novelou zákona umožní vo väčšej miere vykonávať aj ďalšie činnosti (po získaní bankového povolenia zo strany NBS), napr. poskytovanie záruk nielen inej banke za stavebné úvery, prijímanie vkladov od finančných inštitúcií, poskytovanie bankových informácií, vydávanie cenných papierov a poskytovanie súvisiacich služieb. Tieto činnosti umožnia stavebným sporiteľniam rozšíriť obchodovanie na finančnom trhu.

 Okruh poberateľov štátnej prémie

  
   Okruh poberateľov štátnej prémie sa navrhuje rozšíriť o spoločenstvá vlastníkov bytov. Týmto sa zrovnoprávňuje postavenie vlastníkov bytov v bytových domoch s vlastníkmi bytov v rodinných domoch, ktorí môžu použiť finančné prostriedky vrátane štátnej prémie na obnovu celého domu. Na základe novely bude spoločenstvám poskytovaná štátna prémia obdobne ako fyzickým osobám. Jej výška bude stanovená ako celočíselný podiel počtu bytov v dome a koeficientu 4, pričom tento podiel sa zaokruhľuje smerom hore na elé číslokoeficientom ¼ na celoločíselný podiel bytov v bytom dome s koeficientom 4. Koeficient 4 sa zvolil na základe analýzy prepočtu podielu podlahových plôch spoločných častí a spoločných zariadení v bytovom dome pripadajúcich na jeden byt k podielu podlahových plôch obdobných častí a zariadení v rodinnom dome pripadajúcich na jeden byt. Tento podiel platí nielen pre vyjadrenie podľa podlahových plôch, ale aj pre vyjadrenie rozloženia finančných nákladov na rekonštrukciu a obnovu bytového domu a rodinného domu. Rozšírenie okruhu poberateľov štátnej prémie v prípade fyzických osôb vyplýva aj zo spomínaného zrušenia ich viazania na trvalý pobyt na území Slovenskej republiky.
   Schválená novela zákona nadobudne po podpísaní prezidentom SR, účinnosť od 1. januára 2008. Schválenie novely umožní poskytovať klientom komplexnejší servis financovania ich bývania zo strany stavebných sporiteľní. Zákonom schválené možnosti rozšírenia činnností podliehajú ešte povinnosti získať pre Prvú stavebnú sporiteľňu, a. s., licenciu od Národnej banky Slovenska. Zároveň je Prvá stavebná sporiteľňa povinná do 30.júna 2008 zosúladiť všetky právne pomery s ustanoveniami tejto novely. Určite je pre všetkých vítané aj zvýšenie štátnej prémie od 1. januára 2008 zo súčasných 9,5 % na 12,5 %. Táto informácia nie je úplne nová, platí už od augusta 2007, kedy bola zverejnená v zbierke zákonov, v súčasnosti však nadobúda na reálnom význame, nakoľko rok 2008 je už predo dvermi. Vymeriavací základ na získanie maximálnej štátnej prémie v roku 2008 bude 16.000 Sk.
   Návrh novely zákona rozširuje stavebné účely, na ktoré môže byť použitý stavebný úver, napr. na financovanie zariadení využívajúcich alternatívne zdroje energie, čističky odpadových vôd, prípravu stavebného pozemku, určeného na výstavbu rodinných domov a bytových domov, pripojenia na verejné inžinierske siete, vypracovanie územnej a projektovej dokumentácie, získanie energetického certifikátu rodinného domu alebo bytového domu. Súčasne sa vytvoria podmienky na úsporu energií. Navrhované úpravy sledujú tiež zjednodušenie administratívnej náročnosti poskytovania bankových služieb klientom a tiež upresnenie vybraných ustanovení na základe poznatkov z praxe. Návrh novely zákona predpokladá finančný dopad na štátny rozpočet z titulu rozšírenia okruhu osôb, poberajúcich štátnu prémiu v odhadovanej výške 150 mil. Sk ročne. Ďalším predpokladom je aj pozitívny vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie z dôvodu umožnenia významnejším podielom financovať výstavbu nájomných bytov a bytov a obnovu bytového fondu zo strany právnických osôb, čím sa zvýši objem realizovaných prác a vzniknú nové pracovné príležitosti v oblasti stavebníctva. Návrhom sa nepredpokladá ekonomický, ani environmentálny vplyv.

Viac informácií sa dozviete
v relácii REALITY
vysielanej 14.12.2007 o 20:45 na TA

 

Späť

Ručenie nehnuteľnosťou. Bežné riešenie alebo koledovanie si o problém? Ručenie nehnuteľnosťou. Bežné riešenie alebo koledovanie si o problém?

V živote sa ocitáme v rôznych situáciách a stáva sa, že potrebujeme viac, ako máme momentálne našetrené. Pre ľudí, ktorí majú pravidelný príjem, nie je problém vybaviť si pôžičku štandardnou cestou; ak však táto okolnosť absentuje, môže sa stať, že potencionálny klient bude  vyhodnotený ako rizikový. V takomto prípade mu veľa možností nezostáva; buď mu niekto pomôže ako tzv. solidárny dlžník, alebo bude musieť, za predpokladu, že je to uňho reálne, ručiť nehnuteľnosťou. Ručenie nehnuteľnosťou je relatívne istý spôsob, ako si zabezpečiť..

Vykupovanie pozemkov developermi

Ste vlastníkom ornej pôdy a plánujete na nej začať výstavbu? V tom prípade, by ste mali zmenu ornej pôdy na stavebný pozemok stihnúť od konca júna. Koncom minulého mesiaca bola schválená novela zákona o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy. Účinnosť nadobúda 1. júla 2008. To znamená, že ak si po tomto dátume budete chcieť urobiť zmenu poľnohospodárskej pôdy na stavebný pozemok, zaplatíte za to podľa toho, v ktorej oblasti sa vaša pôda nachádza a do ktorej z deviatich skupín spadá. Ako na zmenu pôdy dnesSúčasná legislatíva v oblasti premeny..

Krby a kozuby. Spríjemnime si zimu i leto. Krby a kozuby. Spríjemnime si zimu i leto.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že otázka krbov a kozubov nie je v súčasnom ročnom období aktuálna; pravdou však je, že na tieto veci je lepšie myslieť ešte v čase, keď nás treskúca zima nenúti k zbytočne rýchlym a prvoplánovým riešeniam. Ďalším faktom je, že mnohí z nás sú po zime „poučení“, ako sa pripraviť na tú ďalšiu. Poďme sa teda pozrieť na možnosti, ktoré v tejto oblasti máme, a zároveň sa môžeme pristaviť aj pri otázke ohňa v záhrade, ktorý môžeme využiť oveľa skôr. Kozub je nielen skvelým zdrojom tepla, ale i mimoriadne..

Občianska a trestná zodpovednosť za protiprávne obmedzovanie práv užívať nehnuteľnosť

„Každý má právo vlastniť majetok. Vlastnícke právo všetkých vlastníkov má rovnaký zákonný obsah a ochranu. Majetok nadobudnutý v rozpore s právnym poriadkom ochranu nepožíva. Dedenie sa zaručuje. Vlastníctvo zaväzuje. Nemožno ho zneužiť na ujmu práv iných a v rozpore so všeobecnými záujmami chránenými zákonom. Výkon vlastníckych práv nesmie poškodzovať ľudské zdravie, prírodu, kultúrne pamiatky a životné prostredie nad mieru ustanovenú zákonom.“ (Ústava Slovenskej republiky, článok 20 ods. 1 a 3)  V roku 1993 som uzavrela manželstvo..

Spoluvlastnícky podiel ako predmet záložného práva a postihnutie spoluvlastníckeho podielu exekúciou

Podľa vami uvedených skutočností má dotknutý spoluvlastník viacero podlžností, a to počnúc od dlhu voči hypotekárnej banke až po vami bližšie nešpecifikovaný počet veriteľov, ktorí si svoje pohľadávky voči spoluvlastníkovi uplatnili v exekučnom konaní. Pokiaľ ide o záložné právo hypotekárnej banky na jemu prislúchajúci spoluvlastnícky podiel, záložné právo tu vzniklo priamo zo zmluvy o hypotekárnom úvere. Súčasťou takej zmluvy je samozrejme klauzula o zriadení záložného práva na nehnuteľnosť preukázateľne patriacu osobe, ktorej sa hypotekárny..

Právne postavenie a zodpovednosť súdneho exekútora

 Dobrý deň. Potrebujem odbornú radu. Pred dvomi rokmi som obdržala od exekútora upovedomenie o začatí exekúcie, proti čomu som podala námietky. Ako som sa informovala, o námietkach súd do teraz však nerozhodol a exekútor zriadil na môj dom záložné právo, stiahol z môjho účtu peniaze, a naďalej ho zablokoval. Cítim sa týmto jeho konaním ukrivdená, uškodil mi. Okrem toho o námietkach nie je stále rozhodnuté, námietky sú dôvodné - samotné súdne rozhodnutie je mylné a ja by som ani nemala byť účastníkom exekúcie. Ďakujem za vašu pomoc.Miloslava H.,..

Hypotekárny úver na nehnuteľnosť I. - financovanie a registrácia

     Jedným z najčastejších spôsobov financovania kúpy nehnuteľnosti je hypotekárny úver. Hypotekárny úver je využívaný na riešenie otázky bývania v prípade, že záujemca o kúpu napr. bytu nedisponuje dostatočnou finančnou hotovosťou. Účelom záložného práva (z lat. hypotheca) je zabezpečiť pohľadávku a jej príslušenstvo. Z toho dôvodu existencia záložného práva je závislá od existencie pohľadávky, ktorú zabezpečuje. V prvom rade predstavuje donútenie dlžníka, aby splnil svoj záväzok a v prípade, že záväzok nie je riadne..

Financovanie prác na bytovke domu

Keď sa obnova financuje prostredníctvom bankyNajlacnejšie požičiava štátMožnosti financovania obnovy bytových domovŠtátny fond rozvoja bývaniaŠtátna dotáciaAko dostať dotáciu ministerstvaStavebné sporiteľneKomerčné bankyPodmienky, za akých banky požičiavajú na obnovu bytovČo je pri poskytovaní úveru bankou dôležitéÚvery na obnovu bytového domu poskytujú komerčné banky aj stavebné sporiteľne, najvýhodnejšie však na tento účel požičiava štát.Keď sa obnova financuje prostredníctvom banky Na obnovu bytového domu si možno požičať aj od..

Poistenie domácnosti a zodpovednost Poistenie domácnosti a zodpovednost

Pýtali ste sa niekedy sami seba, prečo by ste si mali vybavovať niečo ako poistenie domácnosti, alebo poistenie zodpovednosti keď už aj tak platíte za poistenie nehnuteľnosti a nechcete utrácať ďalších pár eur za mesiac, ktoré by ste si mohli ušetriť na krásny nový gauč, alebo na nový koberec ktorý ste videli v obchode? Treba si ozrejmiť predovšetkým, čo všetko zahŕňa poistenie nehnuteľnosti. Predstavte si, že Váš domov by niekto vzal, otočil ho strechou dolu, a začal by s ním triasť. Vaše veci, nábytok, oblečenie, knihy.... začali..


Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies.