Novinky v stavebnom sporení

Správa bytových domov
Cieľ projektu a konferencie
Novela zákona o stavebnom sporení
Okruh poberateľov štátnej prémie

Asi nikoho v súčastnej dobe neprekvapí, že medzi základné túžby človeka patrí splnenie si sna o vlastnom bývaní či zmodernizovaní toho, čomu hovoríme vlastný domov. Cesta k peknému a hlavne útulnému bývaniu vedie viacerými cestami. Medzi tie najviac využívané cesty ako sa k tomuto cieľu priblížiť patrí na Slovensku stavebné sporenie. Aby tento nástroj na splenie si sna o peknom bývaní mohol lepšie reagovať na potreby ľudí, dochádza na tomto poli k viacerím zmenám. Konkrétnou reakciou na zlepšenie situácie v oblasti nehnuteľností je zlepšenie kvality správy bytových domov a neposlednom rade je to aj čerstvo schválená novela zákona o stavebnom sporení.

Správa bytových domov

 
   Veľmi aktuálnym problémom v oblasti bývania je problém kvality správy bytových domov. Na zmapovanie a riešenie problémov bytového fondu reagovali zainteresované inštitúcie pomocou projektu s názvom „Zlepšenie správy bytového fondu na Slovensku“. Projekt reaguje na problém, ktorý sa týka značnej časti obyvateľstva. Keďže približne polovicu z celkového bytového fondu, tvoria byty v bytových domoch, správa bytových domov, je vo všeobecnosti považovaná za oblasť, v ktorej je nutné riešiť rôzne problémy. Tie sa týkajú hlavne kvality poskytovaných služieb, ale tiež kvality povedomia vlastníkov o potrebe obnovy bytových domov.
   Prvá časť projektu vychádzala z dostupných štatistických dáta a tiež z výsledkov dotazníkového prieskumu. Prieskum prebiehal medzi štyrmi typmi subjektov, ktoré vykonávajú správu bytového fondu, t.j. medzi súkromnými správcami, spoločenstvami vlastníkov bytov so samosprávou, bytovými družstvami a tiež príspevkovými a rozpočtovými organizáciami mesta, ktoré sa venujú správe bytov. Prieskum bol realizovaný ako kvalitatívny prieskum formou riadených expertných rozhovorov na základe štrukturovaného dotazníka. Prieskum prebiehal na západnom, strednom a východnom Slovensku (vždy v najväčšom meste, plus dvoch menších mestách v danej časti Slovenska). Celkove bolo anketovaných 33 správcov. Následne ku každému správcovi boli v nimi spravovaných objektoch anketovaní 3 vlastníci (spolu teda 99 vlastníkov bytov). V rámci Slovenska teda prebehlo spolu 132 riadených rozhovorov.Súčasťou prvej časti projektu bola tiež už spomínaná analýza právneho rámca na Slovensku. Z radov poradnej skupiny projektu bola vytvorená expertná skupina pre túto problematiku. Táto skupina navrhla celý rad zmien v zákone o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, ale tiež v iných súvisiacich právnych predpisoch. Spolu sa návrhy na zmeny týkali 12-tich zákonov, čo dáva tušiť značný rozsah problematiky riešenej v projekte.
   Druhá časť projektu sa venovala oblasti vzdelávania správcov. Na základe výsledkov predchádzajúcich častí projektu a tiež na základe prehľadu aktuálne dostupného relevantného vzdelávania na Slovensku, bol vypracovaný návrh koncepcie vzdelávania správcov. Projekt bol pripravený na základe spolupráce medzi Spolkovým ministerstvom dopravy, výstavby a bytového hospodárstva Nemecka a Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja SR. Už v marci 2005 sa uskutočnilo prvé pracovné strenutie. To posledné sa uskutočnilo 19. a 20. novembra 2007 v Bratislave, v podobe medzinárodnej konferencie pod záštitou mimisterstva výstavby a OSN. Boli na nej prezentované závery zo štúdie s analýzou legislatívneho prostredia týkajúceho sa bývania na Slovensku a výstupy z prieskumu o kvalite správy bytového fondu na Slovensku.

Cieľ projektu a konferencie

 
   Hlavnou témou konferencie bola efektívnosť a kvalita spravovania bytových domov. Keďže ide o problém, ktorý je v súčasnosti mimoriadne aktuálny, bolo na základe porovnania s krajinami Európskej únie vypracovaných niekoľko návrhov potrebných zmien zákonov, ktoré by mali podporiť efektívnosť spravovania bytových domov. Cieľom zúčastnených strán bolo tiež vypracovať model vzdelávania v oblasti správy bytového fondu. Účasť Prvej stavebnej sporiteľne, a. s., na tejto konferencii bola motivovaná faktom, že na Slovensku je v súčanosti asi 600 000 bytov v bytových domoch postavených do roka 1990, ktoré čakajú na obnovu. Bytový fond na Slovensku nevyhovuje súčasným požiadavkám na energetickú hospodárnosť. Znamená to, že nevyhovuje európskym normám na vykurovanie a prípravu teplej vody, nevyhovujúce sú elektroinštalácie či výťahy a iné spoločné časti bytových domov. V neposlednom rade je dôležité, aby správcovia pri správe mali kvalifikovaných partnerov. Práve preto ako jedno z odporúčaní konferencie odznel návrh na obligatórnu povinnosť zakladania spoločenstiev vlastníkov bytov.

Novela zákona o stavebnom sporení

 
  Zlepšeniu situácie v oblasti bývania a jeho zabezpečenia pomôže novela zákona č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení. Predkladaná novela zákona umožní významnejším podielom financovaťvýstavbu nájomných bytov a obnovu bytového fondu zo strany právnickýh osôb. Navrhované zmeny zákona umožnia právnickým osobám získať stavebný úver pri nižšom ako 50% vklade. Predkladaný návrh reaguje tiež na meniace sa podmienky rozvíjajúceho sa finančného trhu, založeného na trhových princípoch.
   Návrh novely zákona reaguje na globalizačné trendy tým, že odstraňuje obmedzenie poskytovania finančných služieb v oblasti financovania bytových potrieb a potrieb súvisiacich s bývaním len osobám s trvalým pobytom alebo so sídlom na území Slovenskej republiky. Podľa návrhu tak bude môcť byť stavebným sporiteľom každá fyzická a právnická osoba, ktorá uzatvorí zmluvu o stavebnom sporení alebo v prospech ktorej je uzatvorená zmluva o stavebnom sporení. V súvislosti s týmto návrhom treba zdôrazniť, že sa zachováva podmienka financovať bytové potreby a potreby súvisiace s bývaním z účelovo vytvorených prostriedkov stavebného sporenia len na území Slovenskej republiky.
   Po získaní bankového povolenia zo strany NBS bude môcť stavebná sporiteľňa poskytovať úvery zo zdrojov mimo fondu stavebného sporenia nielen stavebným sporiteľom, ale aj iným právnickým a fyzickým osobám na stavebné účely a zároveň fyzickým osobám aj na financovanie vybavenia domácností, čím sa jej umožní poskytovanie komplexných služieb. Stavební sporitelia tak nebudú musieť požiadať o poskytnutie ďalších finančných prostriedkov na potreby dofinancovania súvisiacich bytových potrieb inú banku. Stavebným sporiteľniam sa novelou zákona umožní vo väčšej miere vykonávať aj ďalšie činnosti (po získaní bankového povolenia zo strany NBS), napr. poskytovanie záruk nielen inej banke za stavebné úvery, prijímanie vkladov od finančných inštitúcií, poskytovanie bankových informácií, vydávanie cenných papierov a poskytovanie súvisiacich služieb. Tieto činnosti umožnia stavebným sporiteľniam rozšíriť obchodovanie na finančnom trhu.

 Okruh poberateľov štátnej prémie

  
   Okruh poberateľov štátnej prémie sa navrhuje rozšíriť o spoločenstvá vlastníkov bytov. Týmto sa zrovnoprávňuje postavenie vlastníkov bytov v bytových domoch s vlastníkmi bytov v rodinných domoch, ktorí môžu použiť finančné prostriedky vrátane štátnej prémie na obnovu celého domu. Na základe novely bude spoločenstvám poskytovaná štátna prémia obdobne ako fyzickým osobám. Jej výška bude stanovená ako celočíselný podiel počtu bytov v dome a koeficientu 4, pričom tento podiel sa zaokruhľuje smerom hore na elé číslokoeficientom ¼ na celoločíselný podiel bytov v bytom dome s koeficientom 4. Koeficient 4 sa zvolil na základe analýzy prepočtu podielu podlahových plôch spoločných častí a spoločných zariadení v bytovom dome pripadajúcich na jeden byt k podielu podlahových plôch obdobných častí a zariadení v rodinnom dome pripadajúcich na jeden byt. Tento podiel platí nielen pre vyjadrenie podľa podlahových plôch, ale aj pre vyjadrenie rozloženia finančných nákladov na rekonštrukciu a obnovu bytového domu a rodinného domu. Rozšírenie okruhu poberateľov štátnej prémie v prípade fyzických osôb vyplýva aj zo spomínaného zrušenia ich viazania na trvalý pobyt na území Slovenskej republiky.
   Schválená novela zákona nadobudne po podpísaní prezidentom SR, účinnosť od 1. januára 2008. Schválenie novely umožní poskytovať klientom komplexnejší servis financovania ich bývania zo strany stavebných sporiteľní. Zákonom schválené možnosti rozšírenia činnností podliehajú ešte povinnosti získať pre Prvú stavebnú sporiteľňu, a. s., licenciu od Národnej banky Slovenska. Zároveň je Prvá stavebná sporiteľňa povinná do 30.júna 2008 zosúladiť všetky právne pomery s ustanoveniami tejto novely. Určite je pre všetkých vítané aj zvýšenie štátnej prémie od 1. januára 2008 zo súčasných 9,5 % na 12,5 %. Táto informácia nie je úplne nová, platí už od augusta 2007, kedy bola zverejnená v zbierke zákonov, v súčasnosti však nadobúda na reálnom význame, nakoľko rok 2008 je už predo dvermi. Vymeriavací základ na získanie maximálnej štátnej prémie v roku 2008 bude 16.000 Sk.
   Návrh novely zákona rozširuje stavebné účely, na ktoré môže byť použitý stavebný úver, napr. na financovanie zariadení využívajúcich alternatívne zdroje energie, čističky odpadových vôd, prípravu stavebného pozemku, určeného na výstavbu rodinných domov a bytových domov, pripojenia na verejné inžinierske siete, vypracovanie územnej a projektovej dokumentácie, získanie energetického certifikátu rodinného domu alebo bytového domu. Súčasne sa vytvoria podmienky na úsporu energií. Navrhované úpravy sledujú tiež zjednodušenie administratívnej náročnosti poskytovania bankových služieb klientom a tiež upresnenie vybraných ustanovení na základe poznatkov z praxe. Návrh novely zákona predpokladá finančný dopad na štátny rozpočet z titulu rozšírenia okruhu osôb, poberajúcich štátnu prémiu v odhadovanej výške 150 mil. Sk ročne. Ďalším predpokladom je aj pozitívny vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie z dôvodu umožnenia významnejším podielom financovať výstavbu nájomných bytov a bytov a obnovu bytového fondu zo strany právnických osôb, čím sa zvýši objem realizovaných prác a vzniknú nové pracovné príležitosti v oblasti stavebníctva. Návrhom sa nepredpokladá ekonomický, ani environmentálny vplyv.

Viac informácií sa dozviete
v relácii REALITY
vysielanej 14.12.2007 o 20:45 na TA

 

Späť

Výtvarné umenie ako okrasa  nehnuteľnosti Výtvarné umenie ako okrasa nehnuteľnosti

Pri sťahovaní sa do nového domova si ľudia dávajú záležať na mnohých detailoch. Záleží im na tom, aby sa ich byt alebo dom stal útočiskom. Miestom, ktoré budú milovať a starať sa oň. Jedným z najväčších pomocníkov pri vytváraní žiadanej atmosféry nehnuteľnosti je výtvarné umenie. Dokáže zázraky.Aké druhy výtvarného umenia sú vhodné do Vášho interiéru?Hoci poznáme mnoho odvetví výtvarného umenia, nie každé je vhodné umiestniť do Vášho obytného priestoru. Viete si predstaviť blokovať stred Vašej obývačky veľkou plastickou..

Vianočné darčeky majú byť praktické a šité na mieru Vianočné darčeky majú byť praktické a šité na mieru

Už pociťujete mierny vianočný stres, chytá vás nákupná horúčka a intenzívne uvažujete, aké darčeky si tento rok od vás rozbalia vaši blízki pod vianočným stromčekom? Nenechávajte si nákupy na poslednú chvíľu, vybavte sa všetkým potrebným s predstihom a pár dní pred Vianocami si už len nalejte varené víno, na tanier dajte medovníky, vyložte si nohy a pozrite si romantický vianočný film.Kam s darčekmi?Predtým, ako vám dáme zaujímavé, praktické a moderné tipy na darčeky, mali by ste si nájsť tajné miesto, kde ich budete môcť ukryť pred zvedavými..

Realitná kancelária – áno či nie?

Bytoví podvodníciV čom vám pomôže realitná kanceláriaNa čo si dať pozor pri výbere realitnej kancelárieTakže ako postupovať?Ako sa pohybujú ceny bytov a rodinných domov? Čo ich ovplyvňuje?Zhrnutie výhod využitia služieb realitnej kancelárieMožno práve teraz stojíte pred dôležitou transakciou s vašou nehnuteľnosťou a zvažujete, či zveriť alebo nie určité kompetencie realitnej kancelárii. Nie je to jednoduché rozhodnutie, pretože ak sledujete realitný trh, sem tam sa vyskytnú aj podvodníci. A možno máte predstavu, že to budú zbytočne vynaložené peniaze,..

Základné povinnosti prenajímateľov - všeobecná právna úprava

Povinnosť prenechať prenajatú vec nájomcovi v stave spôsobilom na dohodnuté užívanie alebo obvyklé užívanie Uvedená povinnosť prenajímateľa je upravená v § 664 OZ. K odovzdaniu predmetu nájmu nájomcovi by malo dôjsť v jeho celistvosti, teda naraz a s príslušenstvom veci. V súvislosti s nájmom bytov je osobitná právna úprava obsiahnutá v § 687 ods. 1 OZ. Pokiaľ by nedošlo k odovzdaniu predmetu nájmu, mnohí si myslia, že tým sa stáva nájomná zmluva neplatnou. Opak je však pravdou - neodovzdanie veci nespôsobuje neplatnosť nájomnej zmluvy. Ak nájomná..

Výmena a zámena bytov

Dobrý deň. V apríli 2005 som nadobudol kúpou v dražbe 2-izbový prízemný byt. Suseda mojich známych, ktorá býva v 3-izbovom byte, by sa rada presťahovala do bytu menšieho a prízemného, keďže nevládze chodiť na 4. poschodie. Môj byt by jej plne vyhovoval, ale natrafili sme na problém ako to papierovo zrealizovať. Pri predaji nehnuteľnosti by som musel asi zaplatiť 19% daň z predaja, čo je pre mňa samozrejme dosť nevyhovujúce. Bolo by možné byty vzájomne odpredať za symbolickú 1,-Sk, príp. darovať a takto znížiť výdavky na daň? Prosím, poraďte nám. Ďakujem.Andrej..

Premlčanie a preklúzia - môže ísť o byty alebo iné reality či nehnutelnosti?

PremlčaniePreklúzia “Vaše právo je premlčané, nemôžete sa ho dovolávať na súde“. - a podobné vyjadrenia možno počuť z úst vašich faktických alebo potenciálnych zmluvných strán, či iných subjektov. Nastáva čas vytriezvenia a pohľad do očí reality. Premlčanie a preklúzia sú veľmi významné právne inštitúty, ktoré dlžník môže využiť pri svojej obrane, v prípade, ak veriteľ uplatní svoj nárok. V praxi však dochádza k zamieňaniu ich významu. Čo však pre vás znamená, že vaše právo sa premlčalo, či dokonca je prekludované?..

Financovanie nehnutelnosti

Právnické a fyzické osoby, ktoré ku svojej činnosti potrebujú vyhovujúce priestory, majú v dnešnej dobe hneď niekoľko možností ako ich získať. Každá z nich obsahuje výhody, nevýhody a skryté riziká. Spomínanými možnosťami sú kúpa nehnuteľnosti za vlastné prostriedky, kúpa nehnuteľnosti s použitím bankového úveru, kúpa nehnuteľnosti na leasingové splátky alebo iba prenájom nehnuteľnosti na určitú dobu.Kúpa nehnuteľnosti verzus nájomKúpa nehnuteľnosti za vlastné prostriedky je klasická možnosť kalkulovania: “čo si môžem dovoliť za peniaze,..

Financovanie prác na bytovke domu

Keď sa obnova financuje prostredníctvom bankyNajlacnejšie požičiava štátMožnosti financovania obnovy bytových domovŠtátny fond rozvoja bývaniaŠtátna dotáciaAko dostať dotáciu ministerstvaStavebné sporiteľneKomerčné bankyPodmienky, za akých banky požičiavajú na obnovu bytovČo je pri poskytovaní úveru bankou dôležitéÚvery na obnovu bytového domu poskytujú komerčné banky aj stavebné sporiteľne, najvýhodnejšie však na tento účel požičiava štát.Keď sa obnova financuje prostredníctvom banky Na obnovu bytového domu si možno požičať aj od..

Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)

Záujem Slovákov zlepšovať svoje bývanie je akcelerovaný predovšetkým dostupnosťou úverov, aj rastúcou ponukou nových projektov. Nie každý si však hypotéku môže dovoliť alebo sa ľudia jednoducho boja zadĺžiť na dekády, resp. založiť nehnuteľnosť, v ktorej bývajú. Zlepšovanie kvality bývania je však jednou zo základných ľudských potrieb. Stále málo využívanou možnosťou sú systémové rekonštrukcie existujúceho domu či bytu. Štatistiky potvrdzujú, že byt alebo dom, ktorý má spĺňať potreby svojho užívateľa, by mal prejsť po 15 rokoch modernizačnou..


Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies.