Novinky v stavebnom sporení

Správa bytových domov
Cieľ projektu a konferencie
Novela zákona o stavebnom sporení
Okruh poberateľov štátnej prémie

Asi nikoho v súčastnej dobe neprekvapí, že medzi základné túžby človeka patrí splnenie si sna o vlastnom bývaní či zmodernizovaní toho, čomu hovoríme vlastný domov. Cesta k peknému a hlavne útulnému bývaniu vedie viacerými cestami. Medzi tie najviac využívané cesty ako sa k tomuto cieľu priblížiť patrí na Slovensku stavebné sporenie. Aby tento nástroj na splenie si sna o peknom bývaní mohol lepšie reagovať na potreby ľudí, dochádza na tomto poli k viacerím zmenám. Konkrétnou reakciou na zlepšenie situácie v oblasti nehnuteľností je zlepšenie kvality správy bytových domov a neposlednom rade je to aj čerstvo schválená novela zákona o stavebnom sporení.

Správa bytových domov

 
   Veľmi aktuálnym problémom v oblasti bývania je problém kvality správy bytových domov. Na zmapovanie a riešenie problémov bytového fondu reagovali zainteresované inštitúcie pomocou projektu s názvom „Zlepšenie správy bytového fondu na Slovensku“. Projekt reaguje na problém, ktorý sa týka značnej časti obyvateľstva. Keďže približne polovicu z celkového bytového fondu, tvoria byty v bytových domoch, správa bytových domov, je vo všeobecnosti považovaná za oblasť, v ktorej je nutné riešiť rôzne problémy. Tie sa týkajú hlavne kvality poskytovaných služieb, ale tiež kvality povedomia vlastníkov o potrebe obnovy bytových domov.
   Prvá časť projektu vychádzala z dostupných štatistických dáta a tiež z výsledkov dotazníkového prieskumu. Prieskum prebiehal medzi štyrmi typmi subjektov, ktoré vykonávajú správu bytového fondu, t.j. medzi súkromnými správcami, spoločenstvami vlastníkov bytov so samosprávou, bytovými družstvami a tiež príspevkovými a rozpočtovými organizáciami mesta, ktoré sa venujú správe bytov. Prieskum bol realizovaný ako kvalitatívny prieskum formou riadených expertných rozhovorov na základe štrukturovaného dotazníka. Prieskum prebiehal na západnom, strednom a východnom Slovensku (vždy v najväčšom meste, plus dvoch menších mestách v danej časti Slovenska). Celkove bolo anketovaných 33 správcov. Následne ku každému správcovi boli v nimi spravovaných objektoch anketovaní 3 vlastníci (spolu teda 99 vlastníkov bytov). V rámci Slovenska teda prebehlo spolu 132 riadených rozhovorov.Súčasťou prvej časti projektu bola tiež už spomínaná analýza právneho rámca na Slovensku. Z radov poradnej skupiny projektu bola vytvorená expertná skupina pre túto problematiku. Táto skupina navrhla celý rad zmien v zákone o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, ale tiež v iných súvisiacich právnych predpisoch. Spolu sa návrhy na zmeny týkali 12-tich zákonov, čo dáva tušiť značný rozsah problematiky riešenej v projekte.
   Druhá časť projektu sa venovala oblasti vzdelávania správcov. Na základe výsledkov predchádzajúcich častí projektu a tiež na základe prehľadu aktuálne dostupného relevantného vzdelávania na Slovensku, bol vypracovaný návrh koncepcie vzdelávania správcov. Projekt bol pripravený na základe spolupráce medzi Spolkovým ministerstvom dopravy, výstavby a bytového hospodárstva Nemecka a Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja SR. Už v marci 2005 sa uskutočnilo prvé pracovné strenutie. To posledné sa uskutočnilo 19. a 20. novembra 2007 v Bratislave, v podobe medzinárodnej konferencie pod záštitou mimisterstva výstavby a OSN. Boli na nej prezentované závery zo štúdie s analýzou legislatívneho prostredia týkajúceho sa bývania na Slovensku a výstupy z prieskumu o kvalite správy bytového fondu na Slovensku.

Cieľ projektu a konferencie

 
   Hlavnou témou konferencie bola efektívnosť a kvalita spravovania bytových domov. Keďže ide o problém, ktorý je v súčasnosti mimoriadne aktuálny, bolo na základe porovnania s krajinami Európskej únie vypracovaných niekoľko návrhov potrebných zmien zákonov, ktoré by mali podporiť efektívnosť spravovania bytových domov. Cieľom zúčastnených strán bolo tiež vypracovať model vzdelávania v oblasti správy bytového fondu. Účasť Prvej stavebnej sporiteľne, a. s., na tejto konferencii bola motivovaná faktom, že na Slovensku je v súčanosti asi 600 000 bytov v bytových domoch postavených do roka 1990, ktoré čakajú na obnovu. Bytový fond na Slovensku nevyhovuje súčasným požiadavkám na energetickú hospodárnosť. Znamená to, že nevyhovuje európskym normám na vykurovanie a prípravu teplej vody, nevyhovujúce sú elektroinštalácie či výťahy a iné spoločné časti bytových domov. V neposlednom rade je dôležité, aby správcovia pri správe mali kvalifikovaných partnerov. Práve preto ako jedno z odporúčaní konferencie odznel návrh na obligatórnu povinnosť zakladania spoločenstiev vlastníkov bytov.

Novela zákona o stavebnom sporení

 
  Zlepšeniu situácie v oblasti bývania a jeho zabezpečenia pomôže novela zákona č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení. Predkladaná novela zákona umožní významnejším podielom financovaťvýstavbu nájomných bytov a obnovu bytového fondu zo strany právnickýh osôb. Navrhované zmeny zákona umožnia právnickým osobám získať stavebný úver pri nižšom ako 50% vklade. Predkladaný návrh reaguje tiež na meniace sa podmienky rozvíjajúceho sa finančného trhu, založeného na trhových princípoch.
   Návrh novely zákona reaguje na globalizačné trendy tým, že odstraňuje obmedzenie poskytovania finančných služieb v oblasti financovania bytových potrieb a potrieb súvisiacich s bývaním len osobám s trvalým pobytom alebo so sídlom na území Slovenskej republiky. Podľa návrhu tak bude môcť byť stavebným sporiteľom každá fyzická a právnická osoba, ktorá uzatvorí zmluvu o stavebnom sporení alebo v prospech ktorej je uzatvorená zmluva o stavebnom sporení. V súvislosti s týmto návrhom treba zdôrazniť, že sa zachováva podmienka financovať bytové potreby a potreby súvisiace s bývaním z účelovo vytvorených prostriedkov stavebného sporenia len na území Slovenskej republiky.
   Po získaní bankového povolenia zo strany NBS bude môcť stavebná sporiteľňa poskytovať úvery zo zdrojov mimo fondu stavebného sporenia nielen stavebným sporiteľom, ale aj iným právnickým a fyzickým osobám na stavebné účely a zároveň fyzickým osobám aj na financovanie vybavenia domácností, čím sa jej umožní poskytovanie komplexných služieb. Stavební sporitelia tak nebudú musieť požiadať o poskytnutie ďalších finančných prostriedkov na potreby dofinancovania súvisiacich bytových potrieb inú banku. Stavebným sporiteľniam sa novelou zákona umožní vo väčšej miere vykonávať aj ďalšie činnosti (po získaní bankového povolenia zo strany NBS), napr. poskytovanie záruk nielen inej banke za stavebné úvery, prijímanie vkladov od finančných inštitúcií, poskytovanie bankových informácií, vydávanie cenných papierov a poskytovanie súvisiacich služieb. Tieto činnosti umožnia stavebným sporiteľniam rozšíriť obchodovanie na finančnom trhu.

 Okruh poberateľov štátnej prémie

  
   Okruh poberateľov štátnej prémie sa navrhuje rozšíriť o spoločenstvá vlastníkov bytov. Týmto sa zrovnoprávňuje postavenie vlastníkov bytov v bytových domoch s vlastníkmi bytov v rodinných domoch, ktorí môžu použiť finančné prostriedky vrátane štátnej prémie na obnovu celého domu. Na základe novely bude spoločenstvám poskytovaná štátna prémia obdobne ako fyzickým osobám. Jej výška bude stanovená ako celočíselný podiel počtu bytov v dome a koeficientu 4, pričom tento podiel sa zaokruhľuje smerom hore na elé číslokoeficientom ¼ na celoločíselný podiel bytov v bytom dome s koeficientom 4. Koeficient 4 sa zvolil na základe analýzy prepočtu podielu podlahových plôch spoločných častí a spoločných zariadení v bytovom dome pripadajúcich na jeden byt k podielu podlahových plôch obdobných častí a zariadení v rodinnom dome pripadajúcich na jeden byt. Tento podiel platí nielen pre vyjadrenie podľa podlahových plôch, ale aj pre vyjadrenie rozloženia finančných nákladov na rekonštrukciu a obnovu bytového domu a rodinného domu. Rozšírenie okruhu poberateľov štátnej prémie v prípade fyzických osôb vyplýva aj zo spomínaného zrušenia ich viazania na trvalý pobyt na území Slovenskej republiky.
   Schválená novela zákona nadobudne po podpísaní prezidentom SR, účinnosť od 1. januára 2008. Schválenie novely umožní poskytovať klientom komplexnejší servis financovania ich bývania zo strany stavebných sporiteľní. Zákonom schválené možnosti rozšírenia činnností podliehajú ešte povinnosti získať pre Prvú stavebnú sporiteľňu, a. s., licenciu od Národnej banky Slovenska. Zároveň je Prvá stavebná sporiteľňa povinná do 30.júna 2008 zosúladiť všetky právne pomery s ustanoveniami tejto novely. Určite je pre všetkých vítané aj zvýšenie štátnej prémie od 1. januára 2008 zo súčasných 9,5 % na 12,5 %. Táto informácia nie je úplne nová, platí už od augusta 2007, kedy bola zverejnená v zbierke zákonov, v súčasnosti však nadobúda na reálnom význame, nakoľko rok 2008 je už predo dvermi. Vymeriavací základ na získanie maximálnej štátnej prémie v roku 2008 bude 16.000 Sk.
   Návrh novely zákona rozširuje stavebné účely, na ktoré môže byť použitý stavebný úver, napr. na financovanie zariadení využívajúcich alternatívne zdroje energie, čističky odpadových vôd, prípravu stavebného pozemku, určeného na výstavbu rodinných domov a bytových domov, pripojenia na verejné inžinierske siete, vypracovanie územnej a projektovej dokumentácie, získanie energetického certifikátu rodinného domu alebo bytového domu. Súčasne sa vytvoria podmienky na úsporu energií. Navrhované úpravy sledujú tiež zjednodušenie administratívnej náročnosti poskytovania bankových služieb klientom a tiež upresnenie vybraných ustanovení na základe poznatkov z praxe. Návrh novely zákona predpokladá finančný dopad na štátny rozpočet z titulu rozšírenia okruhu osôb, poberajúcich štátnu prémiu v odhadovanej výške 150 mil. Sk ročne. Ďalším predpokladom je aj pozitívny vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie z dôvodu umožnenia významnejším podielom financovať výstavbu nájomných bytov a bytov a obnovu bytového fondu zo strany právnických osôb, čím sa zvýši objem realizovaných prác a vzniknú nové pracovné príležitosti v oblasti stavebníctva. Návrhom sa nepredpokladá ekonomický, ani environmentálny vplyv.

Viac informácií sa dozviete
v relácii REALITY
vysielanej 14.12.2007 o 20:45 na TA

 

Späť

Celoročné potešenie a úžitok zo záhrady hľadajte pod prístreším modernej pergoly Celoročné potešenie a úžitok zo záhrady hľadajte pod prístreším modernej pergoly

Trávili ste aj napriek množstvu slnečných letných dní pomerne veľa času v uzavretých priestoroch? Práca a rôzne iné povinnosti si jednoducho nevyberajú. Príchod zimy však neznamená, že by ste v tomto trende mali pokračovať a zaťažiť svoje telo ešte viac. Aj v zime si môžete užiť nádherné prostredie prírody pod bezpečným prístreším modernej a pevnej pergoly. Pergola je špeciálny prístrešok určený na ochranu verandy, terasy alebo priestoru pred páliacim slnkom, vetrom alebo dažďom. Jeho nosnú časť tvoria opakujúce sa úseky oblúkov, vzájomne..

Nízkoenergetické domy

Energetická hospodárnosť budovEnergetická certifikáciaNízkoenergetický domInštitút pre energeticky pasívne domyV januári 2006 bol na Slovensku prijatý zákon o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Platnosť nadobúda 1. Januára 2008. Zákon nadväzuje na smernicu Európskeho parlamentu a Rady Európskej únie 2002/91/ES zo 16. decembra 2002 o energetickej hospodárnosti budov, ktorá obmedzuje spaľovanie neobnoviteľných prírodných zdrojov a tým chce prispieť k obmedzeniu tvorby oxidu uhličitého. Cieľom smernice je zlepšenie energetickej..

Inovácia vo vývoji vodovodných batérií: prehľad najnovších trendov a technológií Inovácia vo vývoji vodovodných batérií: prehľad najnovších trendov a technológií

Vo svete, kde technológia neustále postupuje vpred, nie je prekvapením, že aj vodovodné batérie prechádzajú obdobím inovácií. Tieto zmeny nie sú iba kozmetické, často sa jedná o dôležité vylepšenia, ktoré zvyšujú účinnosť, pohodlie a estetiku. V tomto článku sa podrobnejšie pozrieme na to, ako sa posledné pokroky v oblasti designu, materiálov a technológií premietajú do každodenného života.   Energetická účinnosť a udržateľnosť Vo svete, kde je udržateľnosť stále dôležitejšou témou, sú vodovodné batérie navrhované s ohľadom..

Domáce násilie a otázka bývania

Dobrý deň. Chcela by som vás poprosiť o radu. S druhom žijeme spolu takmer 10 rokov. Pred siedmymi rokmi sme si kúpili byt. Na liste vlastníctva a na všetkých zmluvách figuruje iba moje meno. Máme spoločné dieťa. Môj druh si našiel inú priateľku, žije však stále s nami v jednej domácnosti (niekedy nie), do ktorej finančne prispieva, ale občas sa prejaví aj jeho násilná povaha. Nedokážem s ním už ďalej žiť. Mám právo vymeniť zámok na byte s tým, že ho upozorním na termín, dokedy si má vysťahovať veci z bytu? Aké kroky musím podniknúť, aby som pristúpením..

Sporné nároky a určenie vlastníckeho práva

Môj otec mi v roku 2003 daroval pozemok, ktorý naša rodina užívala a obhospodarovala od dvadsiatych rokov minulého storočia. Malá časť priliehajúca k môjmu pozemku pôvodne pripadajúca k bývalej vodnej hrádzi bola prebudovaná na verejnú komunikáciu a časť bola prevedená do vlastníctva jednej obchodnej spoločnosti. Dozvedel som sa to pred jeden a pol rokom a myslím si, že pozemok bol prevedený do vlastníctva od štátnej inštitúcie, ktorá nebola skutočným vlastníkom. Nový „vlastník“ si vzal na spornú časť pozemku hypotéku. V tejto časti sa nachádza..

Základné povinnosti prenajímateľov - všeobecná právna úprava

Nájomné vzťahy bývajú v praxi značne komplikované, nakoľko účastníci zmluvného vzťahu nedostatočným spôsobom upravili svoje vzájomné vzťahy v súvislosti s nájmom - práva povinnosti. Často zo strany prenajímateľov dochádza k porušeniam zákona ohľadne nájmu, pričom nájomcovia vychádzajú v danom dôsledku skrátka. Vzhľadom na viaceré vaše otázky na danú problematiku, vážení čitatelia, vám poskytujeme náhľad do základných povinností prenajímateľov. Základnou právnou úpravou nájmu je Občiansky zákonník v ust...

Ako ušetriť prostredníctvom stavebného sporenia Ako ušetriť prostredníctvom stavebného sporenia

Stavebné sporenie patrí dnes medzi najbežnešie formy sporenia ako si finančne zhmotniť svoje predstavy o vlastnom bývaní. Tak ako v každom segmente trhu, aj možnosti stavebného sporenia prinášajú novinky, ktoré sa prispôsobujú aktuálnym potrebám svojich spotrebiteľov. Hlavne pri súčasných možnostiach stavebného sporenia platí ono známe: „Kto šetrí má za tri.“ Aj preto prináša Prvá stavebná sporiteľňa, a. s. nové alternatívy ako urobiť svoje bývanie úspornejším.Ekologické šetrenieOd 1. januára 2008 platí novela zákona o stavebnom sporení, ktorá..

Ako získať bývanie, ak nemáte nič usporené? Ako získať bývanie, ak nemáte nič usporené?

Potreba bývania tu vždy bola a stále bude. Nič na tom nemení ani pandémia COVID-19, ktorá podaktorým aj v tomto roku poriadne prevetrala peňaženky. Na Slovensku pritom výrazne prevyšuje trend vlastného bývania nad prenájmom. Je možné v súčasnej nepriaznivej finančnej situácii získať bývanie, aj keď nemáte nič usporené? O tom si povieme v našom článku Dom alebo byt?V prípade, ak nemáte žiadnu finančnú úsporu sa môže zdať, že bývanie vo vlastnom dome je len krásnym snom, a že to jediné, na čo máte, je nejaký priemerný 2-3 izbový byt. Nemusí to..

Lízing nehnuteľností

Čo to vlastne je?ZačiatkyOdlišnosti od ostatných lízingových foriemAko to funguje v praxi.Výhoda pre firmyPrečo sa oplatí lízing nehnuteľnostíČo nám ponúkajú lízingové spoločnosti?Produkty slovenských lízingových spoločnostíFinančný a operatívny lízingZhrnutie Skutočnosťou už aj na Slovensku je, že lízingové spoločnosti zarábajú peniaze na nehnuteľnostiach. Postup je absolútne totožný s lízingom napríklad áut. Zákazník nemá, alebo z rozličných dôvodov nechce poskytnúť celú sumu za kupovaný produkt a tak ho spoločnosť kúpi za neho a postupne..


Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies.