Novinky v stavebnom sporení

Správa bytových domov
Cieľ projektu a konferencie
Novela zákona o stavebnom sporení
Okruh poberateľov štátnej prémie

Asi nikoho v súčastnej dobe neprekvapí, že medzi základné túžby človeka patrí splnenie si sna o vlastnom bývaní či zmodernizovaní toho, čomu hovoríme vlastný domov. Cesta k peknému a hlavne útulnému bývaniu vedie viacerými cestami. Medzi tie najviac využívané cesty ako sa k tomuto cieľu priblížiť patrí na Slovensku stavebné sporenie. Aby tento nástroj na splenie si sna o peknom bývaní mohol lepšie reagovať na potreby ľudí, dochádza na tomto poli k viacerím zmenám. Konkrétnou reakciou na zlepšenie situácie v oblasti nehnuteľností je zlepšenie kvality správy bytových domov a neposlednom rade je to aj čerstvo schválená novela zákona o stavebnom sporení.

Správa bytových domov

 
   Veľmi aktuálnym problémom v oblasti bývania je problém kvality správy bytových domov. Na zmapovanie a riešenie problémov bytového fondu reagovali zainteresované inštitúcie pomocou projektu s názvom „Zlepšenie správy bytového fondu na Slovensku“. Projekt reaguje na problém, ktorý sa týka značnej časti obyvateľstva. Keďže približne polovicu z celkového bytového fondu, tvoria byty v bytových domoch, správa bytových domov, je vo všeobecnosti považovaná za oblasť, v ktorej je nutné riešiť rôzne problémy. Tie sa týkajú hlavne kvality poskytovaných služieb, ale tiež kvality povedomia vlastníkov o potrebe obnovy bytových domov.
   Prvá časť projektu vychádzala z dostupných štatistických dáta a tiež z výsledkov dotazníkového prieskumu. Prieskum prebiehal medzi štyrmi typmi subjektov, ktoré vykonávajú správu bytového fondu, t.j. medzi súkromnými správcami, spoločenstvami vlastníkov bytov so samosprávou, bytovými družstvami a tiež príspevkovými a rozpočtovými organizáciami mesta, ktoré sa venujú správe bytov. Prieskum bol realizovaný ako kvalitatívny prieskum formou riadených expertných rozhovorov na základe štrukturovaného dotazníka. Prieskum prebiehal na západnom, strednom a východnom Slovensku (vždy v najväčšom meste, plus dvoch menších mestách v danej časti Slovenska). Celkove bolo anketovaných 33 správcov. Následne ku každému správcovi boli v nimi spravovaných objektoch anketovaní 3 vlastníci (spolu teda 99 vlastníkov bytov). V rámci Slovenska teda prebehlo spolu 132 riadených rozhovorov.Súčasťou prvej časti projektu bola tiež už spomínaná analýza právneho rámca na Slovensku. Z radov poradnej skupiny projektu bola vytvorená expertná skupina pre túto problematiku. Táto skupina navrhla celý rad zmien v zákone o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, ale tiež v iných súvisiacich právnych predpisoch. Spolu sa návrhy na zmeny týkali 12-tich zákonov, čo dáva tušiť značný rozsah problematiky riešenej v projekte.
   Druhá časť projektu sa venovala oblasti vzdelávania správcov. Na základe výsledkov predchádzajúcich častí projektu a tiež na základe prehľadu aktuálne dostupného relevantného vzdelávania na Slovensku, bol vypracovaný návrh koncepcie vzdelávania správcov. Projekt bol pripravený na základe spolupráce medzi Spolkovým ministerstvom dopravy, výstavby a bytového hospodárstva Nemecka a Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja SR. Už v marci 2005 sa uskutočnilo prvé pracovné strenutie. To posledné sa uskutočnilo 19. a 20. novembra 2007 v Bratislave, v podobe medzinárodnej konferencie pod záštitou mimisterstva výstavby a OSN. Boli na nej prezentované závery zo štúdie s analýzou legislatívneho prostredia týkajúceho sa bývania na Slovensku a výstupy z prieskumu o kvalite správy bytového fondu na Slovensku.

Cieľ projektu a konferencie

 
   Hlavnou témou konferencie bola efektívnosť a kvalita spravovania bytových domov. Keďže ide o problém, ktorý je v súčasnosti mimoriadne aktuálny, bolo na základe porovnania s krajinami Európskej únie vypracovaných niekoľko návrhov potrebných zmien zákonov, ktoré by mali podporiť efektívnosť spravovania bytových domov. Cieľom zúčastnených strán bolo tiež vypracovať model vzdelávania v oblasti správy bytového fondu. Účasť Prvej stavebnej sporiteľne, a. s., na tejto konferencii bola motivovaná faktom, že na Slovensku je v súčanosti asi 600 000 bytov v bytových domoch postavených do roka 1990, ktoré čakajú na obnovu. Bytový fond na Slovensku nevyhovuje súčasným požiadavkám na energetickú hospodárnosť. Znamená to, že nevyhovuje európskym normám na vykurovanie a prípravu teplej vody, nevyhovujúce sú elektroinštalácie či výťahy a iné spoločné časti bytových domov. V neposlednom rade je dôležité, aby správcovia pri správe mali kvalifikovaných partnerov. Práve preto ako jedno z odporúčaní konferencie odznel návrh na obligatórnu povinnosť zakladania spoločenstiev vlastníkov bytov.

Novela zákona o stavebnom sporení

 
  Zlepšeniu situácie v oblasti bývania a jeho zabezpečenia pomôže novela zákona č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení. Predkladaná novela zákona umožní významnejším podielom financovaťvýstavbu nájomných bytov a obnovu bytového fondu zo strany právnickýh osôb. Navrhované zmeny zákona umožnia právnickým osobám získať stavebný úver pri nižšom ako 50% vklade. Predkladaný návrh reaguje tiež na meniace sa podmienky rozvíjajúceho sa finančného trhu, založeného na trhových princípoch.
   Návrh novely zákona reaguje na globalizačné trendy tým, že odstraňuje obmedzenie poskytovania finančných služieb v oblasti financovania bytových potrieb a potrieb súvisiacich s bývaním len osobám s trvalým pobytom alebo so sídlom na území Slovenskej republiky. Podľa návrhu tak bude môcť byť stavebným sporiteľom každá fyzická a právnická osoba, ktorá uzatvorí zmluvu o stavebnom sporení alebo v prospech ktorej je uzatvorená zmluva o stavebnom sporení. V súvislosti s týmto návrhom treba zdôrazniť, že sa zachováva podmienka financovať bytové potreby a potreby súvisiace s bývaním z účelovo vytvorených prostriedkov stavebného sporenia len na území Slovenskej republiky.
   Po získaní bankového povolenia zo strany NBS bude môcť stavebná sporiteľňa poskytovať úvery zo zdrojov mimo fondu stavebného sporenia nielen stavebným sporiteľom, ale aj iným právnickým a fyzickým osobám na stavebné účely a zároveň fyzickým osobám aj na financovanie vybavenia domácností, čím sa jej umožní poskytovanie komplexných služieb. Stavební sporitelia tak nebudú musieť požiadať o poskytnutie ďalších finančných prostriedkov na potreby dofinancovania súvisiacich bytových potrieb inú banku. Stavebným sporiteľniam sa novelou zákona umožní vo väčšej miere vykonávať aj ďalšie činnosti (po získaní bankového povolenia zo strany NBS), napr. poskytovanie záruk nielen inej banke za stavebné úvery, prijímanie vkladov od finančných inštitúcií, poskytovanie bankových informácií, vydávanie cenných papierov a poskytovanie súvisiacich služieb. Tieto činnosti umožnia stavebným sporiteľniam rozšíriť obchodovanie na finančnom trhu.

 Okruh poberateľov štátnej prémie

  
   Okruh poberateľov štátnej prémie sa navrhuje rozšíriť o spoločenstvá vlastníkov bytov. Týmto sa zrovnoprávňuje postavenie vlastníkov bytov v bytových domoch s vlastníkmi bytov v rodinných domoch, ktorí môžu použiť finančné prostriedky vrátane štátnej prémie na obnovu celého domu. Na základe novely bude spoločenstvám poskytovaná štátna prémia obdobne ako fyzickým osobám. Jej výška bude stanovená ako celočíselný podiel počtu bytov v dome a koeficientu 4, pričom tento podiel sa zaokruhľuje smerom hore na elé číslokoeficientom ¼ na celoločíselný podiel bytov v bytom dome s koeficientom 4. Koeficient 4 sa zvolil na základe analýzy prepočtu podielu podlahových plôch spoločných častí a spoločných zariadení v bytovom dome pripadajúcich na jeden byt k podielu podlahových plôch obdobných častí a zariadení v rodinnom dome pripadajúcich na jeden byt. Tento podiel platí nielen pre vyjadrenie podľa podlahových plôch, ale aj pre vyjadrenie rozloženia finančných nákladov na rekonštrukciu a obnovu bytového domu a rodinného domu. Rozšírenie okruhu poberateľov štátnej prémie v prípade fyzických osôb vyplýva aj zo spomínaného zrušenia ich viazania na trvalý pobyt na území Slovenskej republiky.
   Schválená novela zákona nadobudne po podpísaní prezidentom SR, účinnosť od 1. januára 2008. Schválenie novely umožní poskytovať klientom komplexnejší servis financovania ich bývania zo strany stavebných sporiteľní. Zákonom schválené možnosti rozšírenia činnností podliehajú ešte povinnosti získať pre Prvú stavebnú sporiteľňu, a. s., licenciu od Národnej banky Slovenska. Zároveň je Prvá stavebná sporiteľňa povinná do 30.júna 2008 zosúladiť všetky právne pomery s ustanoveniami tejto novely. Určite je pre všetkých vítané aj zvýšenie štátnej prémie od 1. januára 2008 zo súčasných 9,5 % na 12,5 %. Táto informácia nie je úplne nová, platí už od augusta 2007, kedy bola zverejnená v zbierke zákonov, v súčasnosti však nadobúda na reálnom význame, nakoľko rok 2008 je už predo dvermi. Vymeriavací základ na získanie maximálnej štátnej prémie v roku 2008 bude 16.000 Sk.
   Návrh novely zákona rozširuje stavebné účely, na ktoré môže byť použitý stavebný úver, napr. na financovanie zariadení využívajúcich alternatívne zdroje energie, čističky odpadových vôd, prípravu stavebného pozemku, určeného na výstavbu rodinných domov a bytových domov, pripojenia na verejné inžinierske siete, vypracovanie územnej a projektovej dokumentácie, získanie energetického certifikátu rodinného domu alebo bytového domu. Súčasne sa vytvoria podmienky na úsporu energií. Navrhované úpravy sledujú tiež zjednodušenie administratívnej náročnosti poskytovania bankových služieb klientom a tiež upresnenie vybraných ustanovení na základe poznatkov z praxe. Návrh novely zákona predpokladá finančný dopad na štátny rozpočet z titulu rozšírenia okruhu osôb, poberajúcich štátnu prémiu v odhadovanej výške 150 mil. Sk ročne. Ďalším predpokladom je aj pozitívny vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie z dôvodu umožnenia významnejším podielom financovať výstavbu nájomných bytov a bytov a obnovu bytového fondu zo strany právnických osôb, čím sa zvýši objem realizovaných prác a vzniknú nové pracovné príležitosti v oblasti stavebníctva. Návrhom sa nepredpokladá ekonomický, ani environmentálny vplyv.

Viac informácií sa dozviete
v relácii REALITY
vysielanej 14.12.2007 o 20:45 na TA

 

Späť

Prístupová cesta k nehnutelnosti - predchádzanie problémom ohľadom nehnuteľnosti

Kúpa pozemku je úkon, ktorý si vyžaduje pozornosť a obozretnosť oboch zainteresovaných strán; je pomerne ľahké dopustiť sa chýb, ktoré sa spätne nedajú napraviť a ak prehliadneme isté skutočnosti, je možné nielen to, že vzniknú okolnosti, ktoré výrazne znížia cenu predmetného pozemku, ale i to, že vznikne patová situácia, výsledkom ktorej bude jeho nevyužiteľnosť, ktorá vyústi do následnej nepredajnosti. Bratislava ale aj iné mestá sú toho príkladom. Opäť teda platí, že je nutné zodpovedne preveriť nielen každý detail kúpnopredajnej zmluvy,..

Vklad do katastra nehnutelnosti. Návrh na vklad nehnuteľnosti, priebeh procesu a ktoré dokumenty sú k nemu potrebné

Katastrálne konanie završuje proces prevodu vlastníckeho práva z prevádzajúceho na nadobúdateľa a je dôležitou časťou tohto procesu spolu s uzavretím samotnej scudzovacej zmluvy. Tento článok dá v tejto súvislosti podrobnú odpoveď na nasledovné otázky:   - Prečo je po uzavretí zmluvy potrebné ešte podať návrh na vklad vlastníckeho práva do katastra nehnutelnosti po kúpe nehnuteľnosti? - Čo musí obsahovať návrh na vklad a kam ho podať? - Aké prílohy musia byť k návrhu na vklad priložené? (skúsenosti z katastra nehnutelnosti..

Môžu esenciálne oleje zvyšovať kvalitu bývania - nehnutelnosti?

Súvisia nehnutelnosti a aromatické esenciálne oleje? Na prvý pohľad sa zdá, že tieto dva pojmy nemajú nič spoločné, no keď si predstavíte, že byt, dom, či chata, ale aj kancelársky priestor, garáž a pivnica sú miesta, kde sa pohybujú ľudia a trávia v nich prevažnú časť svojho života. Zároveň reality predstavujú významnú časť majetku ich vlastníkov a veľmi dobre uchovávajú svoju hodnotu. Toto všetko sú dôvody uvedomiť si, pri čom všetkom nám môžu napomáhať éterické oleje, tieto vzácne dary prírody, ak poznáme..

Zelené a modré budovy - bytové a nerezidenčné

Nízkoenergetický dom je pojmom, ktorý sa v súčasnosti skloňuje čoraz častejšie; myšlienka zdravého a úsporného bývania sa už stala takmer samozrejmosťou. Osobitnou kapitolou je však pojem zelený dom - význam tohto slova má podobný, ale predsa iný rozmer ako len vlastnosti úspornej budovy. Energetická efektivita samozrejme zostáva, avšak projekt zeleného domu ponúka svojim obyvateľom aj mnoho iných vlastností, ktoré nielen "potešia", ale sú i priateľské k životnému prostrediu. Modré budovy idú ešte o čosi ďalej; predstavíme si oba tieto pojmy a..

Ako predísť podvodu pri podpise zmluvy o kúpe nehnutelnosti - prevencia rizika podvodu na nehnuteľnosti

V rámci každodenného života si mnohí z nás ani neuvedomujú, koľko zmlúv uzavrú za jediný deň. Stačí pritom ísť na nákup, odviesť sa hromadným dopravným prostriedkom, či taxíkom a pod. Popri všetkých týchto činnostiach boli uzavreté zmluvy, avšak bez osobitnej písomnej formy. Písomná forma je nevyhnutná najmä pre tie zmluvy, ktoré si vyžadujú z pohľadu zmluvných strán vyššiu mieru právnej istoty. Navyše aj priamo zákon pre niektoré zmluvy vyžaduje povinne písomnú formu, pričom typickým príkladom môžu byť zmluvy o prevode..

Občianska a trestná zodpovednosť za protiprávne obmedzovanie práv užívať nehnuteľnosť

„Každý má právo vlastniť majetok. Vlastnícke právo všetkých vlastníkov má rovnaký zákonný obsah a ochranu. Majetok nadobudnutý v rozpore s právnym poriadkom ochranu nepožíva. Dedenie sa zaručuje. Vlastníctvo zaväzuje. Nemožno ho zneužiť na ujmu práv iných a v rozpore so všeobecnými záujmami chránenými zákonom. Výkon vlastníckych práv nesmie poškodzovať ľudské zdravie, prírodu, kultúrne pamiatky a životné prostredie nad mieru ustanovenú zákonom.“ (Ústava Slovenskej republiky, článok 20 ods. 1 a 3)  V roku 1993 som uzavrela manželstvo..

Vznik nároku na províziu za sprostredkovanie predaja nehnutelnosti

Kedy vzniká realitnej kancelárii ako sprostredkovateľovi nárok na províziu za predaj nehnutelnosti? Podstata sprostredkovateľskej zmluvy spočíva v tom, že sprostredkovateľ obstará pre záujemcu uzavretie určitej zmluvy za odplatu. Pokiaľ ide konkrétne o sprostredkovanie predaja nehnutelnosti, zmluva, ktorej uzavretie sprostredkovateľ pre záujemcu obstaráva, je kúpnou zmluvou o prevode nehnutelnosti. Zákonné znenie podľa Občianskeho zákonníkaV zmysle ustanovenia § 774 Občianskeho zákonníka platí, že odmena (v praxi skôr označovaná..

Predbežné opatrenie a jeho vplyv na nájomné vzťahy

„Podmienky preto, aby boli predbežným opatrením upravené pomery tak, že sa účastníkovi zakáže disponovať s nehnuteľnosťou, môžu byť splnené i vtedy, ak je nehnuteľnosť zaťažená záložným právom zriadeným v prospech tretej osoby. Keďže predbežné opatrenie nemá spätné účinky, nemá vplyv na existenciu nájomných vzťahov, ktoré vznikli pred vydaním predbežného opatrenia a nemôže zasiahnuť ani do práv tretích osôb. ”(Uznesenie Najvyššieho súdu SR z 27. 04. 2002, sp. zn. 4 Obo 21/2001)Krajský súd vydal dňa 19.12.2000 uznesenie, ktorým zakázal..

Aké sú ceny nehnutelnosti - realitná bublina 2018?

Ako zistiť, či sú nehnuteľnosti nadhodnotené a či kúpou nehnuteľnosti neriskujeme?   Veľmi dobrým zdrojom informácií o tom, či ceny nehnuteľností sú príliš vysoké alebo či sa už nachádzame v oblasti realitnej bubliny a cena za nehnuteľnosť nepredstavuje reálnu hodnotu, ktorú poskytne obytný priestor jej vlastníkovi prostredníctvom možnosti bývania na veľa rokov je kompozitný index, ktorý počíta Národná banka Slovenska.  Ako uvádzajú analytici ÚMS (NBS) ceny nehnuteľností sa v roku 2018 nachádzajú v pásme VZOSTUPU, ďaleko od pásma BUBLINY...

Ako bezpečne platiť pri kúpe nehnutelnosti a aké riziká hrozia pri platení hotovosťou za nehnuteľnosti?

Kúpa nehnutelnosti predstavuje z pohľadu bežného človeka pomerne zásadný krok. Ceny nehnuteľností sa totiž pohybujú v desiatkach, niekedy až stovkách tisícoch eur, a preto je na mieste zachovať čo najvyššiu možnú mieru opatrnosti s úhradou kúpnej ceny. Pre zachovanie spomenutej opatrnosti je pritom nevyhnutné poznať aspoň základné princípy prevodu nehnuteľnosti.   Prevod vlastníckeho práva k nehnuteľnosti Kúpa nehnuteľnosti sa realizuje na základe kúpnej zmluvy, avšak samotný podpis kúpnej zmluvy ešte neznamená nadobudnutie..

Kúpa nehnutelnosti zaťaženej vecným bremenom alebo záložným právom na nehnuteľnosti?

Pred samotnou kúpou zaťaženej nehnutelnosti je vhodné, aby si kupujúci v prvom rade jasne ozrejmil, či skutočne chce nadobudnúť nehnuteľnosť s ťarchou alebo nezaťaženú nehnuteľnosť. Jeho postup závisí od toho, či nehnuteľnosť je nadobúdaná priamo konaním kupujúceho alebo cez sprostredkovateľa - realitnú kanceláriu. Kupujúci by si mal vyžiadať relevantné a najmä aktuálne doklady ohľadne predmetnej nehnuteľnosti, napr. originál  listu vlastníctva. Na liste vlastníctva, ktorý môže získať od predávajúceho, od realitnej kancelárie..

Poistenie nehnuteľností

Čo zahŕňa a na čo sa vzťahuje poistenie nehnuteľnostiAko sa určuje výška poistnej sumyAko sa stanovuje poistná sumaSpôsob platby poistnéhoPoistná zmluva a všetko čo sa jej týkaTakže čo si treba pri zmluve všímať?Poistenie domácnostiPripoistenieNa čo sa vaše poistenie nevzťahuje?Poistite si aj okolité budovyUplatnenie náhradyAko postupovaťVlastniť miesto, ktoré môžete nazvať domov je jedným z najzákladnejších prianí každého človeka. A pritom často nezáleží na tom, či ide o byt alebo o dom, človek jednoducho túži mať svoj vlastný kút, kam sa môže..