Klamlivá reklama o novostavbách?


Nie je to tak dávno čo médiami prešla správa, ako niektoré reklamy zavádzajú pri prezentácii bytových novostavieb v Bratislave. Bilbordy s vizualizáciami novostavieb ich prezentujú ako to najkrajšie miesto na zemi, kde by potencionálny zákazník mal určite investovať svoje peniaze, pričom reálny stav novostavby je celkom iný. Nuž bežný človek by si povedal, že na verejnosť znova len prenikli fakty, ako zákazník ťahá znova za kratší koniec a ako ho chce predajca len oblafnúť. Ide však pri prezentácii vizualizácií o skutočné zavádzanie?


Čo novostavba, to najkrajšie miesto v meste

Skúste sa prejsť Bratislavou a zamerať sa na les bilbordov, kde snáď z každého z nich na vás útočí ponuka toho najlepšieho a najkvalitnejšieho tovaru a služieb. Tento trend nie je ničím výnimočný aj na poli nehnuteľností, kde pri predstavovaní tej či onej novostavby sa na vás príjemne z reklamnej plochy usmievajú spokojní ľudia, ktorí si vybrali svoje nové bývanie v tej najzelenšej štvrti mesta. V skutočnosti ak sa človek zastaví na mieste kde novostavba stojí, tak rozdiel medzi bilbordom a realitou je diametrálne odlišný. Dá sa opis takéhoto zážitku jednoznačne nazvať zavádzaním reklamou, alebo mali by sme hľadať odpoveď v oveľa širších aspektoch?
Problém v zavádzaní reklamou je starý snáď ako reklama samotná a legislatívne ho v našich podmienkach rieši zákon o reklame, ktorý definuje klamlivú reklamu ako reklamu tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, označenia pôvodu výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s podnikaním, ktorá uvádza do omylu alebo môže uviesť do omylu osoby, ktorým je určená alebo ku ktorým sa dostane, a ktorá v dôsledku klamlivosti môže ovplyvniť ekonomické správanie týchto osôb alebo ktorá poškodzuje alebo môže poškodiť iného súťažiteľa alebo spotrebiteľa. Toľko nám hovorí litera zákona. Poďme si však nastolený problém rozmeniť na drobné.



Vizualizácia nie je všetko

Mnohí zákazníci, ktorí sa rozhodli kúpiť si novostavbu, uvádzajú, že od kúpy ich odradil nesúlad medzi vizualizáciou novostavby na bilborde a skutočným prostredím kde sa novostavba nachádza. Medzi najznámejšie medializované prípady nesúladu vizualizácie a skutočným stavom patrí bilbordová kampaň pri podpore predaja známej novostavby v bratislavskej Dúbravke či jedna z novostavieb na Dlhých dieloch. V prvom prípade nebolo na vizualizácii zobrazené novopostavené nákupné centrum. V druhom prípade vizualizáciu novostavby obklopovala zeleň, pričom v skutočnosti sa pri novostavbe nachádzajú ďalšie nehnuteľnosti. Je v takomto prípade rozhorčenie kupujúceho na mieste?
V prvom rade by sme si mali uvedomiť, že v prípade novostavby a jej propagácie sa nemôžeme na ňu pozerať ako na každý iný produkt ktorý nám ponúka reklama. Každá novostavba od rysovacej dosky či grafickej štúdie až po kolaudáciu musí prejsť určitým procesom ktorý trvá dlhšie obdobie. Preto aj vizuál novostavby nad ktorým sedí architekt môže mať svoje odlišnosti od konečného reálneho výsledku. Napríklad ak architekt použije farbu a odtiene ktoré zakomponuje vo vizualizácii, v reálnom stave na novostavbe môžu tieto farby a odtiene vyzerať inak.
Nesmieme zabudnúť ani na fakt, že za dlhšie obdobie sa totiž naozaj mohlo zmeniť okolie kde má novostavba vyrásť. Tam kde pred časom bola zeleň alebo iné voľné priestranstvo začne rásť ďalšia budova. Vizuál novostavby, ktorý vzniká na začiatku celého procesu, je totiž veľmi nákladné meniť a preto by sme ho nemali brať ako skutkový stav.
Vizualizácia už totiž zo svojej podstaty nemôže zaznamenať každú zmenu ktorá sa pri stavbe udeje v jej okolí. Práve toto sa udialo aj pri vizualizácii novostavby RUSTICA, ktorú predáva spoločnosť AREA RK. Po tom ako sa pri novostavbe začalo stavať nákupné stredisko, developer začal aj so znižovaním cien za byty, ktoré touto stavbou prišli o výhľad, ktorý bol na bilbordovej vizualizácii prezentovaný bez nákupného strediska.



Ako ponúknuť novostavbu?

Za úvahu preto stojí, akú úlohu majú bilbordy pri prezentácii novostavby. V prvom rade ide o prvý impulz, aby daná novostavba zaujala zákazníka. Až po nej by mal nasledovať celý rad získavania ďalších informácií o novostavbe z rôznych zdrojov či už priamo u predajcu, alebo developera novostavby. Aby mali bilbordy svoju účinnosť čo najvyššiu, mali by sa nachádzať čo najbližšie pri skutočnej polohe novostavby. Vtedy by si prípadný záujemca mohol dané miesto hneď obzrieť a predišiel by tak zbytočnému sklamaniu. V neposlednom rade je bilbordová kampaň aj finančne náročná. Jej opakovaná aktualizácia počas výstavby novostavby by bola pre developera veľmi nerentabilná, najmä ak je predaj priestorov v nehnuteľnosti vo svojej záverečnej fáze.
Medzi ďalšie formy inzercie, ktoré by sa v prípade novostavieb mali používať, ak tak na imidžovú rekamu, patrí inzerovanie developermi v časopisoch a denníkoch, ktoré nie sú špecializované na inzerciu realít. Čitateľ dennej tlače či bežných lifestylových časopisov taktiež nie je cieľovou skupinou pri predaji nehnuteľností. Účinok propagácie je ešte menší v tých prípadoch, ak takto inzerované novostavby ako svoju prednosť udávajú luxusné bývanie hlavnom meste, pričom väčšina čitateľov býva práve mimo hlavného mesta. Inzercia v nich s pravidelnými informáciami o aktuálnom stave novostavby, totiž vzhľadom na náklady a pomer zasiahnutej cieľovú skupiny k celkovému zásahu periodika pripomína strieľanie delom na vrabce.


Rozhodujúce informácie pre kupujúceho

Na akých informáciách by malo kupujúcemu skutočne záležať a kde ich nájsť? Určite by jedinou informáciou nemala byť iba vizualizácia. Ako už bolo spomenuté, kupovanie novostavby je zväčša kúpou na celý život a bilbord s novostavbou by nás nemal osloviť ako reklama na instantnú kávu keď ideme ráno do práce. Pri jej kupovaní by sme si mali zakomponovať aj iné zdroje, ktoré sú nám schopné poskytnúť aktuálne informácie o stavbe. Ide predovšetkým o priame kontaktovanie realitnej kancelárie či developera, ktorý danú novostavbu finančne zastrešuje. Ak sa však nechceme dopátrať len ku konkrétnej novostavbe, ale chceme si vyberať zo všetkých možných ponúk, je lepšie si vyberať z ponúk ktoré prinášajú printové médiá a webové portáli o nehnuteľnostiach.
Práve preto skúsené realitné kancelárie a developeri využívajú printové médiá a webové portáli o nehnuteľnostiach, aby mohli pokrok v stavbe priebežne aktualizovať. Práve spoločnosť AREA RK využívala túto možnosť a svoju novostavbu RUSTICA pravidelne pomocou fotografie v týchto médiách aktualizovala. Čitateľ má tak bezprostrednú možnosť vidieť zaktualizovaný stav novostavby v každom vydaní.
V Kompletnom TRH-u Nehnuteľností sa dávame klientovi najväčší prehľad novostavieb na Slovensku v tlačenej podobe, či na našich webových stránkach www.trh.sk. Pre klienta je totiž praktické nájsť tieto informácie na jednom mieste v časopise alebo na jednom mieste na webe, kde sa nemusí k informáciám o novostavbách „preklikávať“ cez rôzne odkazy. Medzi najväčšie výhody tejto propagácie novostavieb patrí, že klient si v nej nájde základné informácie, ktoré mu môžu pomôcť pri porovnávaní novostavieb z pohľadu vývoja ich predajnosti. V rubrike o novostavbách čitateľ nájde informácie o celkovom počte bytov, počte voľných bytov danej novostavby, jej vizualizáciu ako aj kontaktné údaje na spoločnosť, ktorá je predajcom danej novostavby.



Budúcnosť prezentácie novostavieb

Po rokoch realitného boomu, kedy dopyt po nehnuteľnostiach narastal, sa situácia pomaly upokojuje. Zákazníci sa čoraz viac obzerajú po novostavbách a trh so staršími bytmi už nehrá taký prím ako v minulosti. Zvýšený záujem o novostavby by tak mohol zvýšiť tlak na skvalitnenie a rozšírenie služieb týkajúcich sa tohto predaja. Developeri tak budú nútení zvýšiť informovanosť o novostavbách, pretože zákazníkom už nebude stačiť len vizualizácia nehnuteľnosti, ale budú požadovať čo najkomplexnejšie informácie. V konkurencii novostavieb budú stále viac okrem vizualizácie rozhodovať aj iné faktory ako sú lokalita, výhľad či stavebný materiál z ktorého sa nehnuteľnosť stavia.

So zvyšujúcim sa počtom novostavieb by sa mala pri množstve výberu zvyšovať aj ich kvalita. Nemáme na mysli len samotnú kvalitu materiálu či konštrukcie novostavby. Zlepšiť by sa mala celkovo informovanosť o novostavbách zo strany developera a predávajúcich.

redakcia TRH.sk


 

 

Späť

Zelené a modré budovy - bytové a nerezidenčné Zelené a modré budovy - bytové a nerezidenčné

Nízkoenergetický dom je pojmom, ktorý sa v súčasnosti skloňuje čoraz častejšie; myšlienka zdravého a úsporného bývania sa už stala takmer samozrejmosťou. Osobitnou kapitolou je však pojem zelený dom - význam tohto slova má podobný, ale predsa iný rozmer ako len vlastnosti úspornej budovy. Energetická efektivita samozrejme zostáva, avšak projekt zeleného domu ponúka svojim obyvateľom aj mnoho iných vlastností, ktoré nielen "potešia", ale sú i priateľské k životnému prostrediu. Modré budovy idú ešte o čosi ďalej; predstavíme si oba tieto pojmy a..

Bývanie v podkroví

 Podkrovie je aj dnes pre niektorých vyhľadávaným obytným priestorom. Už od začiatku 90tych rokov sa realizujú prestavby strešných konštrukcií starších mestských, či rodinných domov prostredníctvom nadstavby. A to nielen v mestách ale aj na vidieku Za príčinu možno považovať nielen počiatočnú príťažlivosť podkrovných priestorov, ale aj pokles bytovej výstavby z pred pár rokov. Nadstavby tak riešia problém v centrách väčších a stredných miest, kde je výstavba nových bytových priestorov pridrahá alebo nereálna.Je dôležité uvedomiť si rozdiel medzi..

Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov 3. časť

 Práva a povinnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorovPovinnostiPrávaSpoluvlastníctvoRozhodovanie v domeOsobitné ustanovenia o prevode vlastníctva bytu a nebytového priestoru v domeCena bytu a nebytového priestoru v dome a cena pozemkuCena bytu a ateliéruCena pozemkuVlastníctvo spoločných častí domu a spoločných zariadení domu a príslušenstva V predchádzajúcich dvoch častiach článku sme sa dozvedeli niečo viac o zákone o vlastníctve bytov a nebytových priestorov. Zaoberali sme sa tým, čo to vlastne z právneho hľadiska byt a nebytový priestor je, ako..

Ako predísť podvodu pri podpise zmluvy o kúpe nehnutelnosti - prevencia rizika podvodu na nehnuteľnosti Ako predísť podvodu pri podpise zmluvy o kúpe nehnutelnosti - prevencia rizika podvodu na nehnuteľnosti

V rámci každodenného života si mnohí z nás ani neuvedomujú, koľko zmlúv uzavrú za jediný deň. Stačí pritom ísť na nákup, odviesť sa hromadným dopravným prostriedkom, či taxíkom a pod. Popri všetkých týchto činnostiach boli uzavreté zmluvy, avšak bez osobitnej písomnej formy. Písomná forma je nevyhnutná najmä pre tie zmluvy, ktoré si vyžadujú z pohľadu zmluvných strán vyššiu mieru právnej istoty. Navyše aj priamo zákon pre niektoré zmluvy vyžaduje povinne písomnú formu, pričom typickým príkladom môžu byť zmluvy o prevode..

Čo je apartmán a čo byt - reality prakticky

Čo raz viac a viac sa do našej bežnej reči dostávajú cudzie slová, ktorých význam býva často nejednoznačný. Poviete si, je tam toho. Nuž, v niektorých prípadoch by ste snáď mohli mávnuť rukou. Toto mávnutie by sa vám ale vždy nemuselo vyplatiť. Tobôž v oblasti realít, kde sa v posledných rokoch často len tak benevolentne dávajú do ponuky novostavieb hneď vedľa seba ponuky na byty, apartmány. A že v týchto slovách je naozaj veľký rozdiel, tak to si vysvetlíme v nasledujúcich riadkoch.V oblasti realít sa často používajú cudzie pojmy, o ktorých si veľa..

Smrť darcu a jej následky na vkladové konanie

V decembri 2004 som s mojou starou mamou uzatvorila darovaciu zmluvu, na základe ktorej mi darovala jej rodinný dom. Pár dní na to moja stará mama zomrela. Návrh na vklad bol podaný po jej smrti, avšak kataster návrh neprijal a vyzval nás na doplnenie návrhu formou prijatia dodatku k darovacej zmluve - týkalo sa to zriadenia vecného bremena. Návrh som doplnila v lehote, kataster konanie zastavil, čo považujem za nezákonné. Prečo kataster nerešpektuje vôľu jednej zmluvnej strany - mojej nebohej starej mamy a nepostupoval v súlade so zákonom?! Moja právnička podala..

Ako sa nestať obeťou realitného podvodu

 Ak sa spomenie termín realitný podvod, väčšinou každému napadne nejaký nedávny zločin bytovej mafie , táto otázka je však omnoho komplikovanejšia a jej „mafiánska“ stránka je len jednou časťou zla, aj keď má bezpochyby najviac tragických koncov. Podvody s realitami sa však netýkajú len osamelých starších ľudí a mŕtvol vylovených z rybníkov - oveľa viac je tých „prozaických“ prípadov, okolo ktorých sa robí menej kriku, avšak ich dôsledky sú pre postihnutých takisto ničivé a vo všeobecnosti by mali byť varovaním. Poďme sa teda pozrieť..

Hypotekárny úver na nehnuteľnosť I. - financovanie a registrácia

     Jedným z najčastejších spôsobov financovania kúpy nehnuteľnosti je hypotekárny úver. Hypotekárny úver je využívaný na riešenie otázky bývania v prípade, že záujemca o kúpu napr. bytu nedisponuje dostatočnou finančnou hotovosťou. Účelom záložného práva (z lat. hypotheca) je zabezpečiť pohľadávku a jej príslušenstvo. Z toho dôvodu existencia záložného práva je závislá od existencie pohľadávky, ktorú zabezpečuje. V prvom rade predstavuje donútenie dlžníka, aby splnil svoj záväzok a v prípade, že záväzok nie je riadne..

Ako ušetriť pri kúpe nehnuteľnosti na úrokoch z pôžičky Ako ušetriť pri kúpe nehnuteľnosti na úrokoch z pôžičky

Mnoho ľudí vie ako hypotéka funguje, ale pre prípadnú menšinu si zhrnieme základné informácie, ktoré by mohli byť pre každého zaujímavé a obohacujúce. Keď sa rozhodneme zainvestovať a kúpiť si konečne vlastné bývanie.... dom alebo byt, často a teda väčšinou nemáme dostatok financií na to, kúpiť si nehnuteľnosť za vlastné úspory. (Ak teda nesporíme už dvadsať rokov...) V takých chvíľach sa ponúka hypotéka. Tá ale uhrádza iba určité percento hodnoty domácnosti. V dnešných dňoch to je okolo osemdesiatich percent..


Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies.