Novinky v stavebnom sporení

Správa bytových domov
Cieľ projektu a konferencie
Novela zákona o stavebnom sporení
Okruh poberateľov štátnej prémie

Asi nikoho v súčastnej dobe neprekvapí, že medzi základné túžby človeka patrí splnenie si sna o vlastnom bývaní či zmodernizovaní toho, čomu hovoríme vlastný domov. Cesta k peknému a hlavne útulnému bývaniu vedie viacerými cestami. Medzi tie najviac využívané cesty ako sa k tomuto cieľu priblížiť patrí na Slovensku stavebné sporenie. Aby tento nástroj na splenie si sna o peknom bývaní mohol lepšie reagovať na potreby ľudí, dochádza na tomto poli k viacerím zmenám. Konkrétnou reakciou na zlepšenie situácie v oblasti nehnuteľností je zlepšenie kvality správy bytových domov a neposlednom rade je to aj čerstvo schválená novela zákona o stavebnom sporení.

Správa bytových domov

 
   Veľmi aktuálnym problémom v oblasti bývania je problém kvality správy bytových domov. Na zmapovanie a riešenie problémov bytového fondu reagovali zainteresované inštitúcie pomocou projektu s názvom „Zlepšenie správy bytového fondu na Slovensku“. Projekt reaguje na problém, ktorý sa týka značnej časti obyvateľstva. Keďže približne polovicu z celkového bytového fondu, tvoria byty v bytových domoch, správa bytových domov, je vo všeobecnosti považovaná za oblasť, v ktorej je nutné riešiť rôzne problémy. Tie sa týkajú hlavne kvality poskytovaných služieb, ale tiež kvality povedomia vlastníkov o potrebe obnovy bytových domov.
   Prvá časť projektu vychádzala z dostupných štatistických dáta a tiež z výsledkov dotazníkového prieskumu. Prieskum prebiehal medzi štyrmi typmi subjektov, ktoré vykonávajú správu bytového fondu, t.j. medzi súkromnými správcami, spoločenstvami vlastníkov bytov so samosprávou, bytovými družstvami a tiež príspevkovými a rozpočtovými organizáciami mesta, ktoré sa venujú správe bytov. Prieskum bol realizovaný ako kvalitatívny prieskum formou riadených expertných rozhovorov na základe štrukturovaného dotazníka. Prieskum prebiehal na západnom, strednom a východnom Slovensku (vždy v najväčšom meste, plus dvoch menších mestách v danej časti Slovenska). Celkove bolo anketovaných 33 správcov. Následne ku každému správcovi boli v nimi spravovaných objektoch anketovaní 3 vlastníci (spolu teda 99 vlastníkov bytov). V rámci Slovenska teda prebehlo spolu 132 riadených rozhovorov.Súčasťou prvej časti projektu bola tiež už spomínaná analýza právneho rámca na Slovensku. Z radov poradnej skupiny projektu bola vytvorená expertná skupina pre túto problematiku. Táto skupina navrhla celý rad zmien v zákone o vlastníctve bytov a nebytových priestorov, ale tiež v iných súvisiacich právnych predpisoch. Spolu sa návrhy na zmeny týkali 12-tich zákonov, čo dáva tušiť značný rozsah problematiky riešenej v projekte.
   Druhá časť projektu sa venovala oblasti vzdelávania správcov. Na základe výsledkov predchádzajúcich častí projektu a tiež na základe prehľadu aktuálne dostupného relevantného vzdelávania na Slovensku, bol vypracovaný návrh koncepcie vzdelávania správcov. Projekt bol pripravený na základe spolupráce medzi Spolkovým ministerstvom dopravy, výstavby a bytového hospodárstva Nemecka a Ministerstvom výstavby a regionálneho rozvoja SR. Už v marci 2005 sa uskutočnilo prvé pracovné strenutie. To posledné sa uskutočnilo 19. a 20. novembra 2007 v Bratislave, v podobe medzinárodnej konferencie pod záštitou mimisterstva výstavby a OSN. Boli na nej prezentované závery zo štúdie s analýzou legislatívneho prostredia týkajúceho sa bývania na Slovensku a výstupy z prieskumu o kvalite správy bytového fondu na Slovensku.

Cieľ projektu a konferencie

 
   Hlavnou témou konferencie bola efektívnosť a kvalita spravovania bytových domov. Keďže ide o problém, ktorý je v súčasnosti mimoriadne aktuálny, bolo na základe porovnania s krajinami Európskej únie vypracovaných niekoľko návrhov potrebných zmien zákonov, ktoré by mali podporiť efektívnosť spravovania bytových domov. Cieľom zúčastnených strán bolo tiež vypracovať model vzdelávania v oblasti správy bytového fondu. Účasť Prvej stavebnej sporiteľne, a. s., na tejto konferencii bola motivovaná faktom, že na Slovensku je v súčanosti asi 600 000 bytov v bytových domoch postavených do roka 1990, ktoré čakajú na obnovu. Bytový fond na Slovensku nevyhovuje súčasným požiadavkám na energetickú hospodárnosť. Znamená to, že nevyhovuje európskym normám na vykurovanie a prípravu teplej vody, nevyhovujúce sú elektroinštalácie či výťahy a iné spoločné časti bytových domov. V neposlednom rade je dôležité, aby správcovia pri správe mali kvalifikovaných partnerov. Práve preto ako jedno z odporúčaní konferencie odznel návrh na obligatórnu povinnosť zakladania spoločenstiev vlastníkov bytov.

Novela zákona o stavebnom sporení

 
  Zlepšeniu situácie v oblasti bývania a jeho zabezpečenia pomôže novela zákona č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení. Predkladaná novela zákona umožní významnejším podielom financovaťvýstavbu nájomných bytov a obnovu bytového fondu zo strany právnickýh osôb. Navrhované zmeny zákona umožnia právnickým osobám získať stavebný úver pri nižšom ako 50% vklade. Predkladaný návrh reaguje tiež na meniace sa podmienky rozvíjajúceho sa finančného trhu, založeného na trhových princípoch.
   Návrh novely zákona reaguje na globalizačné trendy tým, že odstraňuje obmedzenie poskytovania finančných služieb v oblasti financovania bytových potrieb a potrieb súvisiacich s bývaním len osobám s trvalým pobytom alebo so sídlom na území Slovenskej republiky. Podľa návrhu tak bude môcť byť stavebným sporiteľom každá fyzická a právnická osoba, ktorá uzatvorí zmluvu o stavebnom sporení alebo v prospech ktorej je uzatvorená zmluva o stavebnom sporení. V súvislosti s týmto návrhom treba zdôrazniť, že sa zachováva podmienka financovať bytové potreby a potreby súvisiace s bývaním z účelovo vytvorených prostriedkov stavebného sporenia len na území Slovenskej republiky.
   Po získaní bankového povolenia zo strany NBS bude môcť stavebná sporiteľňa poskytovať úvery zo zdrojov mimo fondu stavebného sporenia nielen stavebným sporiteľom, ale aj iným právnickým a fyzickým osobám na stavebné účely a zároveň fyzickým osobám aj na financovanie vybavenia domácností, čím sa jej umožní poskytovanie komplexných služieb. Stavební sporitelia tak nebudú musieť požiadať o poskytnutie ďalších finančných prostriedkov na potreby dofinancovania súvisiacich bytových potrieb inú banku. Stavebným sporiteľniam sa novelou zákona umožní vo väčšej miere vykonávať aj ďalšie činnosti (po získaní bankového povolenia zo strany NBS), napr. poskytovanie záruk nielen inej banke za stavebné úvery, prijímanie vkladov od finančných inštitúcií, poskytovanie bankových informácií, vydávanie cenných papierov a poskytovanie súvisiacich služieb. Tieto činnosti umožnia stavebným sporiteľniam rozšíriť obchodovanie na finančnom trhu.

 Okruh poberateľov štátnej prémie

  
   Okruh poberateľov štátnej prémie sa navrhuje rozšíriť o spoločenstvá vlastníkov bytov. Týmto sa zrovnoprávňuje postavenie vlastníkov bytov v bytových domoch s vlastníkmi bytov v rodinných domoch, ktorí môžu použiť finančné prostriedky vrátane štátnej prémie na obnovu celého domu. Na základe novely bude spoločenstvám poskytovaná štátna prémia obdobne ako fyzickým osobám. Jej výška bude stanovená ako celočíselný podiel počtu bytov v dome a koeficientu 4, pričom tento podiel sa zaokruhľuje smerom hore na elé číslokoeficientom ¼ na celoločíselný podiel bytov v bytom dome s koeficientom 4. Koeficient 4 sa zvolil na základe analýzy prepočtu podielu podlahových plôch spoločných častí a spoločných zariadení v bytovom dome pripadajúcich na jeden byt k podielu podlahových plôch obdobných častí a zariadení v rodinnom dome pripadajúcich na jeden byt. Tento podiel platí nielen pre vyjadrenie podľa podlahových plôch, ale aj pre vyjadrenie rozloženia finančných nákladov na rekonštrukciu a obnovu bytového domu a rodinného domu. Rozšírenie okruhu poberateľov štátnej prémie v prípade fyzických osôb vyplýva aj zo spomínaného zrušenia ich viazania na trvalý pobyt na území Slovenskej republiky.
   Schválená novela zákona nadobudne po podpísaní prezidentom SR, účinnosť od 1. januára 2008. Schválenie novely umožní poskytovať klientom komplexnejší servis financovania ich bývania zo strany stavebných sporiteľní. Zákonom schválené možnosti rozšírenia činnností podliehajú ešte povinnosti získať pre Prvú stavebnú sporiteľňu, a. s., licenciu od Národnej banky Slovenska. Zároveň je Prvá stavebná sporiteľňa povinná do 30.júna 2008 zosúladiť všetky právne pomery s ustanoveniami tejto novely. Určite je pre všetkých vítané aj zvýšenie štátnej prémie od 1. januára 2008 zo súčasných 9,5 % na 12,5 %. Táto informácia nie je úplne nová, platí už od augusta 2007, kedy bola zverejnená v zbierke zákonov, v súčasnosti však nadobúda na reálnom význame, nakoľko rok 2008 je už predo dvermi. Vymeriavací základ na získanie maximálnej štátnej prémie v roku 2008 bude 16.000 Sk.
   Návrh novely zákona rozširuje stavebné účely, na ktoré môže byť použitý stavebný úver, napr. na financovanie zariadení využívajúcich alternatívne zdroje energie, čističky odpadových vôd, prípravu stavebného pozemku, určeného na výstavbu rodinných domov a bytových domov, pripojenia na verejné inžinierske siete, vypracovanie územnej a projektovej dokumentácie, získanie energetického certifikátu rodinného domu alebo bytového domu. Súčasne sa vytvoria podmienky na úsporu energií. Navrhované úpravy sledujú tiež zjednodušenie administratívnej náročnosti poskytovania bankových služieb klientom a tiež upresnenie vybraných ustanovení na základe poznatkov z praxe. Návrh novely zákona predpokladá finančný dopad na štátny rozpočet z titulu rozšírenia okruhu osôb, poberajúcich štátnu prémiu v odhadovanej výške 150 mil. Sk ročne. Ďalším predpokladom je aj pozitívny vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie z dôvodu umožnenia významnejším podielom financovať výstavbu nájomných bytov a bytov a obnovu bytového fondu zo strany právnických osôb, čím sa zvýši objem realizovaných prác a vzniknú nové pracovné príležitosti v oblasti stavebníctva. Návrhom sa nepredpokladá ekonomický, ani environmentálny vplyv.

Viac informácií sa dozviete
v relácii REALITY
vysielanej 14.12.2007 o 20:45 na TA

 

Späť

Ako zariadiť garsónku, aby pôsobila vzdušne a útulne Ako zariadiť garsónku, aby pôsobila vzdušne a útulne

Dokonca aj garsónka s podlahovou plochou 25 m2 môže pôsobiť vzdušne a harmonicky, ak viete, ako na to. Medzi osvedčené tipy a triky, ktoré používajú bytoví dizajnéri, patrí použitie závesného nábytku, multifunkčných zostáv a posuvných dverí so skrytou zárubňou. Rozčlenenie do zón Pri zariaďovaní garsónky vezmite na vedomie, že sa jedná v podstate o malý priestor ktorý používate na denné činnosti aj spánok. Byt preto rozčleňte na zóny - ideálne na kuchynskú, obývaciu a odpočinkovú zónu. ​K ilúzii viacerých miestností môžete použiť..

Laminátová podlaha vhodná do každého bývania Laminátová podlaha vhodná do každého bývania

Laminátové podlahy sú čoraz obľúbenejšou voľbou v domácnostiach, a to ako v domoch, tak aj v bytoch. Je to atraktívna, cenovo výhodná a odolná možnosť podlahy, ktorú možno použiť v ktorejkoľvek miestnosti. Vedeli ste, že laminátové podlahy sú vytvorené zo syntetického materiálu a sú skvelou náhradou drevených podláh? Výhody voči drevenej podlahe Hlavnou výhodou laminátovej podlahy je jej cenová dostupnosť. Je oveľa lacnejšia ako tvrdé drevo, čo z nej robí pre majiteľov domov oveľa atraktívnejšiu možnosť. Jej inštalácia je tiež..

Oceňovanie nehnuteľností

Aké postupy sa používajú pri určovaní ceny nehnuteľnostiPodľa čoho pracujú znalciPrestanú banky vyžadovať znalecké posudky?Čo vplýva na cenu nehnuteľností? Všeobecná hodnota sa určuje podľa niekoľkých spôsobov. Spôsob, akým sa všeobecná hodnota majetku stanovuje, upravuje vyhláška ministerstva spravodlivosti č. 492 /2004 o stanovení všeobecnej hodnoty majetku.Aké postupy sa používajú pri určovaní ceny nehnuteľnostiPorovnávacia metóda: Pri tomto spôsobe sa porovnávajú nehnuteľnosti alebo stavby rovnakého druhu, porovnateľnej veľkosti..

Smrť prenajímateľa a preplatky na energiách

Pred rokom sme s priateľkou uzavreli nájomnú zmluvu s mojím strýkom, ktorej predmetom bol nájom bytu v Bratislave. Strýko nedávno zomrel a my naďalej užívame jeho byt. Poštou sme dostali oznam od elektrární a plynární, že máme na byte preplatky. Do situácie sa zaangažovala strýkova manželka, ktorá nikdy nechcela, aby sme v byte bývali a chce nás z bytu vyštvať. Je agresívna, vyhráža sa nám. Môžeme naďalej byt užívať alebo má strýková žena na to právo? Komu máme teraz platiť nájomné? Čo máme podniknúť s preplatkami, môžeme ich vybrať na pošte?..

Práva a povinnosti k spoločnému bytu

Pred asi pol rokom som sa oženil a teraz nám bol s manželkou pridelený obecný byt. Aké sú naše práva a povinnosti k spoločnému bytu? Čo sa stane v prípade, že sa rozvedieme, komu byt zostane? Môžeme byt od obce kúpiť?R.E. Kráľ, Bratislava Z otázky vyplýva, že Vám a Vašej manželke vznikol (podpisom nájomnej zmluvy s obcou) spoločný nájom obecného bytu. Podľa Občianskeho zákonníka budete mať k bytu rovnaké práva a povinnosti, najmä budete mať právo byt spoločne užívať a povinnosť podieľať sa spoločne na nákladoch spojených s užívaním bytu. Bežné..

Letné dovolenky v kontexte dočasného užívania ubytovacieho zariadenia a dlhodobého rekreačného produktu - pozor na timesharing

Vážení čitatelia. Letná sezóna a dovolenky sú v plnom prúde a iste mnohí z vás smerujú do svojho vytúženého letoviska k moru. Treba brať zreteľ nielen na nástrahy, akými iste sú páliace slnko, dehydratácia alebo drobné krádeže v letoviskách a okolí, avšak aj na tzv. jedinečné a výhodné ponuky nákupov ubytovania v luxusných hotelových zariadeniach. Áno, nasledujúci článok sa týka tzv. timesharingu a žiaľ, s tým spojenými častými nekalými obchodnými praktikami semi-timesharingových spoločností. V prípade, že budete na dovolenke pozývaní..

Úrokové sadzby pri hypotekárnom úvere

O možnosti ako si zadovážiť bývanie pomocou hypotekárneho úveru (HÚ), sa toho popísalo už veľa. Pri jeho vybavovaní zaujíma klientov tej či onej banky  jedna zo základných veličín výška úrokovej sadzby. Podľa nastavenia jej výšky, môžete na svojom (HÚ) riadne ušetriť, ale pri troche neuváženosti a letmom prebehnutí čísel v letáku propagujúcom hypotekárny produkt aj svoje bývanie riadne preplatiť. Tak či onak, úroková sadzba tvorí základ splácania vášho dlhu, takže jej optimálne nastavenie je pre vás ako klientov obzvlášť dôležité.Tvorba..

Prečo si vybrať open space kancelárie: nová teória activity-based workplace

V posledných rokoch sa nie len väčšie úspešné firmy ale aj takzvaní podnikatelia na voľnej nohe usilujú o navodenie produktívnej atmosféry pri práci. Open space kancelárie sú pre pracujúcich ľudí v mnohom veľkým prínosom a to či už máte firmu s množstvom zamestnancov, alebo ste podnikateľ, ktorému sa nedarí zachovať motiváciu na gauči vo vlastnom byte. Otvorené priestory kancelárií, ktoré minimalizujú možnosti vytvoriť si súkromné priestory, odstraňujú steny a dvere, sa v histórii prvýkrát uplatnili niekde v 50.-tych..

Aké sú ceny nehnutelnosti - realitná bublina 2018?

Ako zistiť, či sú nehnuteľnosti nadhodnotené a či kúpou nehnuteľnosti neriskujeme?   Veľmi dobrým zdrojom informácií o tom, či ceny nehnuteľností sú príliš vysoké alebo či sa už nachádzame v oblasti realitnej bubliny a cena za nehnuteľnosť nepredstavuje reálnu hodnotu, ktorú poskytne obytný priestor jej vlastníkovi prostredníctvom možnosti bývania na veľa rokov je kompozitný index, ktorý počíta Národná banka Slovenska.  Ako uvádzajú analytici ÚMS (NBS) ceny nehnuteľností sa v roku 2018 nachádzajú v pásme VZOSTUPU, ďaleko od pásma BUBLINY...


Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies.