Nová slovenská právna úprava timesharingu - úprava dočasného užívania nehnuteľností v dovolenkových destináciách

Na 18. schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky bol, okrem iných, bodom rokovania návrh zákona o ochrane spotrebiteľa pri poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu. Prezident SR JUDr. Ivan Gašparovič návrh zákona vrátil s pripomienkami na opätovné prerokovanie, po ich zapracovaní bol predmetný návrh zákona  Národnou radou SR schválený a dňa 17. mája 2011 publikovaný v Zbierke zákonov ako zákon č. 161/2011 Z. z. o ochrane spotrebiteľa pri poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu. Predmetný zákon týkajúci sa, ako už bolo načrtnuté, služieb v oblasti cestovného ruchu (ďalej aj ako „zákon“), a konkrétne dočasného užívania nehnuteľností - víl, apartmánov a pod. -  predstavuje úplnú transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 2008/122/ES zo 14. januára 2009 o ochrane spotrebiteľov, pokiaľ ide o určité aspekty zmlúv o časovo vymedzenom užívaní ubytovacích zariadení, o dlhodobom dovolenkovom produkte, o ďalšom predaji a o výmene do slovenského právneho poriadku. Podľa pôvodne právnej úpravy v Občianskom zákonníku len súd mohol konať vo veciach ochrany spotrebiteľských práv pri zmluvách o timesharingu. Nový zákon však  kontrolnú právomoc v danej oblasti zakladá Slovenskej obchodnej inšpekcii, čo je po mnohých rokoch takmer úplného kontrolného vákua potešiteľnou správou. Predmetný zákon sa vzťahuje najmä na cestovné kancelárie, cestovné agentúry, ktoré poskytujú služby cestovného ruchu podľa predmetu úpravy zákona.

Právna úprava timesharingu je obsiahnutá v čl. 4, čl. 12, čl. 114 a v čl. 169 Zmluvy o fungovaní EÚ a v sekundárnom práve EÚ v smernici Európskeho parlamentu a Rady 2008/122/ES. Podľa § 1 zákona predmetom úpravy zákona sú práva spotrebiteľov a povinnosti predávajúcich, ktoré vyplývajú zo zmluvných vzťahov spadajúcich do pôsobnosti tohto zákona, ich náležitosti a pôsobnosť orgánov dozoru pri kontrole dodržiavania tohto zákona. Spotrebiteľom sa rozumie fyzická osoba, ktorá nakupuje a používa služby pre svoju potrebu alebo pre potrebu príslušníkov svojej domácnosti.V zmysle ust. § 3 zákona, tento ukladá predávajúcim, aby klientom - spotrebiteľom poskytovali relevantné a úplné predzmluvné informácie, ktoré musí mať spotrebiteľ k dispozícii ešte predtým, ako uzavrie zmluvu. Informácie sa pritom spotrebiteľovi poskytujú prostredníctvom vyplneného štandardného informačného formulára podľa typu zmluvy, ktorú uzatvára. Informačné formuláre tvoria prílohy č. 1 až 4 návrhu zákona.

Čo je nepochybným pokrokom v slovenskej právnej úprave, ktorá dlhé obdobie nereflektovala na zmeny v práve EÚ ohľadne timesharingu, je povinnosť predávajúceho výslovne poučiť spotrebiteľa pred uzatvorím zmluvy o časovo vymedzenom užívaní ubytovacích zariadení, či zmluvy o poskytovaní dlhodobých rekreačných služieb, a hlavne možnosti odstúpiť od zmluvy.Paragraf 4 zákona upravuje náležitosti zmlúv (súhrnne zmluvy o poskytovaní niektorých služieb cestovného ruchu), ktoré sa delia na:

1.       zmluvy o zmluvu o časovo vymedzenom užívaní ubytovacích zariadení

2.       zmluvy o poskytovaní dlhodobých rekreačných služieb

3.       zmluvy o sprostredkovaní ďalšieho predaja

4.       zmluvy o účasti vo výmennom systéme

Ustanovenie § 4 zákona definuje obsahové i formálne náležitosti zmluvy o časovo vymedzenom užívaní ubytovacích zariadení, zmluvy o poskytovaní dlhodobých rekreačných služieb, zmluvy o účasti vo výmennom systéme. Neoddeliteľnou súčasťou zmluvy je štandardný formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý je k dispozícii v prílohe č. 5 zákona a slúži spotrebiteľovi na uplatnenie jeho práva na odstúpenie od zmluvy. Spotrebiteľ má právo odstúpiť od zmluvy bez uvedenia dôvodu písomne, alebo na inom trvalom nosiči dát, prostredníctvom hore spomenutého formulára) v lehote 14 kalendárnych dní, táto lehota sa počíta odo dňa uzavretia zmluvy alebo zmluvy o budúcej zmluve upravenej v § 50a Občianskeho zákonníka.

Vágnym zostáva ustanovenie § 6 ods. 6 zákona, podľa ktorého predávajúci po odstúpení spotrebiteľa od zmluvy nemá nárok na úhradu akýchkoľvek nákladov spojených s plnením zmluvy, ktoré bolo alebo podľa zmluvy malo byť spotrebiteľovi poskytnuté pred odstúpením od zmluvy. Prax však ukáže, či dané ustanovenie je alebo nie je zákonne rozporné. Zákon v § 7 zakotvuje absolútny zákaz predajcom požadovať od spotrebiteľov predbežné platby.

V prípade, že slovenskí občania v minulosti - pred účinnosťou zákona č. 161/2001 Z. z. – uhradili predávajúcim poskytujúcim služby timesharingu predbežné platby ešte pred uzavretím zmluv, a neboli náležite poučení o svojich právach, najmä o práve odstúpiť od zmluvy, aj táto situácia je právne riešiteľná a môžete sa na nás obrátiť. Vec si však vyžaduje časovú, ako aj cezhraničnú náročnosť.

Výkon dohľadu nad službami v oblasti timesharingu je upravený  § 9 zákona a obsahuje aj peňažné sankcie ukladané predávajúcim subjektom - poskytovateľom a sprostredkovateľom timesharingových služieb za porušenia ustanovení zákona, ktoré sú diferencované na pokuty od 200 do 15.000 Eur, od 150 do 10.000 Eur ,od 100 do 5.000 Eur, a to podľa porušenia tej-ktorej zákonnej povinnosti.

Čitateľské a právne otázky adresujte na: LASAK@DEFENSA.SK 


Autor: Mgr. Ján Lasák
KTN: 16-17/11

Späť

Aké zariadenie kancelárie môže a dokáže podporiť vašu produktivitu? Aké zariadenie kancelárie môže a dokáže podporiť vašu produktivitu?

V dnešnom hektickom svete je efektívne zariadená kancelária základným kameňom pre dosiahnutie vysokého stupňa produktivity a pohody pri práci. Nielen v čase osobného voľna, počas spánku alebo dovolenky, ale aj v práci predsa potrebujeme na dobrý výkon adekvátne podmienky. Príjemnou správou je, že v ich vytvorení vám nemusí pomôcť len zamestnávateľ, ale veľa vecí si môžete zariadiť aj sami. Ktoré prvky môžete zahrnúť do svojej kancelárie, aby ste podporili svoju produktivitu? Správna kancelárska technika Moderná technológia je v súčasných..

Obnova bytových domov

Väčšina bytových domov na Slovensku má svoje najlepšie roky za sebou. Nevyhnutné opravy bytových domov sa denne hlásia o slovo. Keďže všetci majitelia bytov chcú bývať čo najlepšie a najlacnejšie, chcú platiť čo najmenej aj za energie. Ceny ktoré však platia, sú z roka na rok vyššie a vyššie. Základom tejto nelichotivej situácie, je často rokmi zanedbávaný bytový fond. Na riešenie tohto problému sa zameriava aj Prvá stavebná sporiteľňa, a. s. (PSS) so svojimi produktami pre klientov. Ako už bolo spomenuté v úvode, čoraz naliehavejším problémom..

Balkón a lodžia

 Od začiatkuZasklite si lodžiuSklo zaskleniaRôzne využitieMateriály na vonkajšie použitie a nábytokZväčšite si lodžiuNajkrajšie sú farebnéEstetikaS príchodom leta sa už viacerí z nás tešia na pokojne strávený deň pri opaľovaní na vlastnej oáze pokoja, na terase či balkóne. Cez zimu boli dvere do tohto priestoru prevažne zatvorené, preto sa už iste tešíte ako vpustíte do svojho príbytku slnečné teplo a najmä čerstvý vzduch. Dokonca aj v centre väčšieho mesta je terasa akýmsi upokojujúcim prvkom. Najmä ak z nej máte dobrý výhľad.Balkóny a lodžie..

Porozvodové otázniky - spor o vypratanie družtevného bytu

V roku 1977 mi spolu s manželkou bol pridelený družstevný byt, obaja sme boli členmi družstva. Tento byt som nerušene obýval a užíval. Požiadal som družstvo o prevod vlastníctva k tomuto bytu. V apríli a máji roku 2003 mi však zo strany družstva boli doručené výzvy na vydanie bytu, dôvodom bolo, že mojej manželke, s ktorou som neviedol dlhodobo spoločnú domácnosť, bol v roku 1990 pridelený družstvom iný byt a vraj som sa spolu s ňou družstvu písomne zaviazal tento byt odovzdať a presťahovať sa do novoprideleného bytu. V roku 2000 kedy sme sa s manželkou rozvádzali,..

Regulované nájomné - v (ne)prospech občanov

Regulované nájomné môžeme označiť ako pozostatok čias minulých, z obdobia komunizmu. Napriek tomu, že od tzv. nežnej revolúcie uplynulo takmer devätnásť rokov, výšku nájomného vo vzťahu k niektorým nehnuteľnostiam určuje štát. Štát, ktorý sa navonok prezentuje ako právny a založený na princípoch slobody a demokracie. Ide o nehnuteľnosti, ktoré boli po roku 1989 vrátené v rámci reštitučných opatrení svojim pôvodným majiteľom, príp. ich právnym nástupcom. Jeden príklad za mnohé V roku 1955 bol zo strany miestneho národného výboru ako jedného..

Domáce násilie a otázka bývania

Dobrý deň. Chcela by som vás poprosiť o radu. S druhom žijeme spolu takmer 10 rokov. Pred siedmymi rokmi sme si kúpili byt. Na liste vlastníctva a na všetkých zmluvách figuruje iba moje meno. Máme spoločné dieťa. Môj druh si našiel inú priateľku, žije však stále s nami v jednej domácnosti (niekedy nie), do ktorej finančne prispieva, ale občas sa prejaví aj jeho násilná povaha. Nedokážem s ním už ďalej žiť. Mám právo vymeniť zámok na byte s tým, že ho upozorním na termín, dokedy si má vysťahovať veci z bytu? Aké kroky musím podniknúť, aby som pristúpením..

Financovanie prác na bytovke domu

Keď sa obnova financuje prostredníctvom bankyNajlacnejšie požičiava štátMožnosti financovania obnovy bytových domovŠtátny fond rozvoja bývaniaŠtátna dotáciaAko dostať dotáciu ministerstvaStavebné sporiteľneKomerčné bankyPodmienky, za akých banky požičiavajú na obnovu bytovČo je pri poskytovaní úveru bankou dôležitéÚvery na obnovu bytového domu poskytujú komerčné banky aj stavebné sporiteľne, najvýhodnejšie však na tento účel požičiava štát.Keď sa obnova financuje prostredníctvom banky Na obnovu bytového domu si možno požičať aj od..

Nehnuteľnosti sa viažu ...

Hypotekárny úver na nehnuteľnosť I. - financovanie a registrácia

     Jedným z najčastejších spôsobov financovania kúpy nehnuteľnosti je hypotekárny úver. Hypotekárny úver je využívaný na riešenie otázky bývania v prípade, že záujemca o kúpu napr. bytu nedisponuje dostatočnou finančnou hotovosťou. Účelom záložného práva (z lat. hypotheca) je zabezpečiť pohľadávku a jej príslušenstvo. Z toho dôvodu existencia záložného práva je závislá od existencie pohľadávky, ktorú zabezpečuje. V prvom rade predstavuje donútenie dlžníka, aby splnil svoj záväzok a v prípade, že záväzok nie je riadne..


Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies.