Klamlivá reklama o novostavbách?


Nie je to tak dávno čo médiami prešla správa, ako niektoré reklamy zavádzajú pri prezentácii bytových novostavieb v Bratislave. Bilbordy s vizualizáciami novostavieb ich prezentujú ako to najkrajšie miesto na zemi, kde by potencionálny zákazník mal určite investovať svoje peniaze, pričom reálny stav novostavby je celkom iný. Nuž bežný človek by si povedal, že na verejnosť znova len prenikli fakty, ako zákazník ťahá znova za kratší koniec a ako ho chce predajca len oblafnúť. Ide však pri prezentácii vizualizácií o skutočné zavádzanie?


Čo novostavba, to najkrajšie miesto v meste

Skúste sa prejsť Bratislavou a zamerať sa na les bilbordov, kde snáď z každého z nich na vás útočí ponuka toho najlepšieho a najkvalitnejšieho tovaru a služieb. Tento trend nie je ničím výnimočný aj na poli nehnuteľností, kde pri predstavovaní tej či onej novostavby sa na vás príjemne z reklamnej plochy usmievajú spokojní ľudia, ktorí si vybrali svoje nové bývanie v tej najzelenšej štvrti mesta. V skutočnosti ak sa človek zastaví na mieste kde novostavba stojí, tak rozdiel medzi bilbordom a realitou je diametrálne odlišný. Dá sa opis takéhoto zážitku jednoznačne nazvať zavádzaním reklamou, alebo mali by sme hľadať odpoveď v oveľa širších aspektoch?
Problém v zavádzaní reklamou je starý snáď ako reklama samotná a legislatívne ho v našich podmienkach rieši zákon o reklame, ktorý definuje klamlivú reklamu ako reklamu tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, označenia pôvodu výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s podnikaním, ktorá uvádza do omylu alebo môže uviesť do omylu osoby, ktorým je určená alebo ku ktorým sa dostane, a ktorá v dôsledku klamlivosti môže ovplyvniť ekonomické správanie týchto osôb alebo ktorá poškodzuje alebo môže poškodiť iného súťažiteľa alebo spotrebiteľa. Toľko nám hovorí litera zákona. Poďme si však nastolený problém rozmeniť na drobné.



Vizualizácia nie je všetko

Mnohí zákazníci, ktorí sa rozhodli kúpiť si novostavbu, uvádzajú, že od kúpy ich odradil nesúlad medzi vizualizáciou novostavby na bilborde a skutočným prostredím kde sa novostavba nachádza. Medzi najznámejšie medializované prípady nesúladu vizualizácie a skutočným stavom patrí bilbordová kampaň pri podpore predaja známej novostavby v bratislavskej Dúbravke či jedna z novostavieb na Dlhých dieloch. V prvom prípade nebolo na vizualizácii zobrazené novopostavené nákupné centrum. V druhom prípade vizualizáciu novostavby obklopovala zeleň, pričom v skutočnosti sa pri novostavbe nachádzajú ďalšie nehnuteľnosti. Je v takomto prípade rozhorčenie kupujúceho na mieste?
V prvom rade by sme si mali uvedomiť, že v prípade novostavby a jej propagácie sa nemôžeme na ňu pozerať ako na každý iný produkt ktorý nám ponúka reklama. Každá novostavba od rysovacej dosky či grafickej štúdie až po kolaudáciu musí prejsť určitým procesom ktorý trvá dlhšie obdobie. Preto aj vizuál novostavby nad ktorým sedí architekt môže mať svoje odlišnosti od konečného reálneho výsledku. Napríklad ak architekt použije farbu a odtiene ktoré zakomponuje vo vizualizácii, v reálnom stave na novostavbe môžu tieto farby a odtiene vyzerať inak.
Nesmieme zabudnúť ani na fakt, že za dlhšie obdobie sa totiž naozaj mohlo zmeniť okolie kde má novostavba vyrásť. Tam kde pred časom bola zeleň alebo iné voľné priestranstvo začne rásť ďalšia budova. Vizuál novostavby, ktorý vzniká na začiatku celého procesu, je totiž veľmi nákladné meniť a preto by sme ho nemali brať ako skutkový stav.
Vizualizácia už totiž zo svojej podstaty nemôže zaznamenať každú zmenu ktorá sa pri stavbe udeje v jej okolí. Práve toto sa udialo aj pri vizualizácii novostavby RUSTICA, ktorú predáva spoločnosť AREA RK. Po tom ako sa pri novostavbe začalo stavať nákupné stredisko, developer začal aj so znižovaním cien za byty, ktoré touto stavbou prišli o výhľad, ktorý bol na bilbordovej vizualizácii prezentovaný bez nákupného strediska.



Ako ponúknuť novostavbu?

Za úvahu preto stojí, akú úlohu majú bilbordy pri prezentácii novostavby. V prvom rade ide o prvý impulz, aby daná novostavba zaujala zákazníka. Až po nej by mal nasledovať celý rad získavania ďalších informácií o novostavbe z rôznych zdrojov či už priamo u predajcu, alebo developera novostavby. Aby mali bilbordy svoju účinnosť čo najvyššiu, mali by sa nachádzať čo najbližšie pri skutočnej polohe novostavby. Vtedy by si prípadný záujemca mohol dané miesto hneď obzrieť a predišiel by tak zbytočnému sklamaniu. V neposlednom rade je bilbordová kampaň aj finančne náročná. Jej opakovaná aktualizácia počas výstavby novostavby by bola pre developera veľmi nerentabilná, najmä ak je predaj priestorov v nehnuteľnosti vo svojej záverečnej fáze.
Medzi ďalšie formy inzercie, ktoré by sa v prípade novostavieb mali používať, ak tak na imidžovú rekamu, patrí inzerovanie developermi v časopisoch a denníkoch, ktoré nie sú špecializované na inzerciu realít. Čitateľ dennej tlače či bežných lifestylových časopisov taktiež nie je cieľovou skupinou pri predaji nehnuteľností. Účinok propagácie je ešte menší v tých prípadoch, ak takto inzerované novostavby ako svoju prednosť udávajú luxusné bývanie hlavnom meste, pričom väčšina čitateľov býva práve mimo hlavného mesta. Inzercia v nich s pravidelnými informáciami o aktuálnom stave novostavby, totiž vzhľadom na náklady a pomer zasiahnutej cieľovú skupiny k celkovému zásahu periodika pripomína strieľanie delom na vrabce.


Rozhodujúce informácie pre kupujúceho

Na akých informáciách by malo kupujúcemu skutočne záležať a kde ich nájsť? Určite by jedinou informáciou nemala byť iba vizualizácia. Ako už bolo spomenuté, kupovanie novostavby je zväčša kúpou na celý život a bilbord s novostavbou by nás nemal osloviť ako reklama na instantnú kávu keď ideme ráno do práce. Pri jej kupovaní by sme si mali zakomponovať aj iné zdroje, ktoré sú nám schopné poskytnúť aktuálne informácie o stavbe. Ide predovšetkým o priame kontaktovanie realitnej kancelárie či developera, ktorý danú novostavbu finančne zastrešuje. Ak sa však nechceme dopátrať len ku konkrétnej novostavbe, ale chceme si vyberať zo všetkých možných ponúk, je lepšie si vyberať z ponúk ktoré prinášajú printové médiá a webové portáli o nehnuteľnostiach.
Práve preto skúsené realitné kancelárie a developeri využívajú printové médiá a webové portáli o nehnuteľnostiach, aby mohli pokrok v stavbe priebežne aktualizovať. Práve spoločnosť AREA RK využívala túto možnosť a svoju novostavbu RUSTICA pravidelne pomocou fotografie v týchto médiách aktualizovala. Čitateľ má tak bezprostrednú možnosť vidieť zaktualizovaný stav novostavby v každom vydaní.
V Kompletnom TRH-u Nehnuteľností sa dávame klientovi najväčší prehľad novostavieb na Slovensku v tlačenej podobe, či na našich webových stránkach www.trh.sk. Pre klienta je totiž praktické nájsť tieto informácie na jednom mieste v časopise alebo na jednom mieste na webe, kde sa nemusí k informáciám o novostavbách „preklikávať“ cez rôzne odkazy. Medzi najväčšie výhody tejto propagácie novostavieb patrí, že klient si v nej nájde základné informácie, ktoré mu môžu pomôcť pri porovnávaní novostavieb z pohľadu vývoja ich predajnosti. V rubrike o novostavbách čitateľ nájde informácie o celkovom počte bytov, počte voľných bytov danej novostavby, jej vizualizáciu ako aj kontaktné údaje na spoločnosť, ktorá je predajcom danej novostavby.



Budúcnosť prezentácie novostavieb

Po rokoch realitného boomu, kedy dopyt po nehnuteľnostiach narastal, sa situácia pomaly upokojuje. Zákazníci sa čoraz viac obzerajú po novostavbách a trh so staršími bytmi už nehrá taký prím ako v minulosti. Zvýšený záujem o novostavby by tak mohol zvýšiť tlak na skvalitnenie a rozšírenie služieb týkajúcich sa tohto predaja. Developeri tak budú nútení zvýšiť informovanosť o novostavbách, pretože zákazníkom už nebude stačiť len vizualizácia nehnuteľnosti, ale budú požadovať čo najkomplexnejšie informácie. V konkurencii novostavieb budú stále viac okrem vizualizácie rozhodovať aj iné faktory ako sú lokalita, výhľad či stavebný materiál z ktorého sa nehnuteľnosť stavia.

So zvyšujúcim sa počtom novostavieb by sa mala pri množstve výberu zvyšovať aj ich kvalita. Nemáme na mysli len samotnú kvalitu materiálu či konštrukcie novostavby. Zlepšiť by sa mala celkovo informovanosť o novostavbách zo strany developera a predávajúcich.

redakcia TRH.sk


 

 

Späť

Krby a kozuby. Spríjemnime si zimu i leto. Krby a kozuby. Spríjemnime si zimu i leto.

Na prvý pohľad sa môže zdať, že otázka krbov a kozubov nie je v súčasnom ročnom období aktuálna; pravdou však je, že na tieto veci je lepšie myslieť ešte v čase, keď nás treskúca zima nenúti k zbytočne rýchlym a prvoplánovým riešeniam. Ďalším faktom je, že mnohí z nás sú po zime „poučení“, ako sa pripraviť na tú ďalšiu. Poďme sa teda pozrieť na možnosti, ktoré v tejto oblasti máme, a zároveň sa môžeme pristaviť aj pri otázke ohňa v záhrade, ktorý môžeme využiť oveľa skôr. Kozub je nielen skvelým zdrojom tepla, ale i mimoriadne..

Dochádzanie za štúdiom a prácou a realitný trh

Málokto pochybuje o tom, že čierny trh s nehnuteľnosťami je mimoriadne rozvetvený a úspešný. Netýka sa iba nejakej vyhranenej skupiny obyvateľstva; vo všeobecnosti však možno povedať, že „cieľovou skupinou“ tohto problému sú mladí ľudia, konkrétne tí, ktorí z rôznych dôvodov, väčšinou však za prácou, prichádzajú do veľkých miest. Byty sú tam drahé a na vybavenie hypotéky je potrebný pravidelný príjem v takej výške, aká sa dosahuje väčšinou po rokoch praxe. Niet sa teda čo diviť, že je medzi čiernymi nájomníkmi toľko mladých absolventov;..

Oceňovanie nehnuteľností

Aké postupy sa používajú pri určovaní ceny nehnuteľnostiPodľa čoho pracujú znalciPrestanú banky vyžadovať znalecké posudky?Čo vplýva na cenu nehnuteľností? Všeobecná hodnota sa určuje podľa niekoľkých spôsobov. Spôsob, akým sa všeobecná hodnota majetku stanovuje, upravuje vyhláška ministerstva spravodlivosti č. 492 /2004 o stanovení všeobecnej hodnoty majetku.Aké postupy sa používajú pri určovaní ceny nehnuteľnostiPorovnávacia metóda: Pri tomto spôsobe sa porovnávajú nehnuteľnosti alebo stavby rovnakého druhu, porovnateľnej veľkosti..

Neskolaudovaná stavba - otázka predaja a bývania

S mojím manželom máme vyhliadnutý rodinný dom na kúpu. Ide o novostavbu domu, no realitka, ktorá ho ponúka, sa vyjadrila, že nie je ešte skolaudovaný. Je táto skutočnosť pre nás ako kupujúcich na závadu? Aké môžeme očakávať ťažkosti s kúpou neskolaudovanej stavby, s trvalým pobytom ? Ivica S., Kľakany Ako sami uvádzate, vami postavený rodinný dom je neskolaudovaný. V zmysle platnej legislatívy to znamená, že neskolaudovaná nehnuteľnosť nemôže slúžiť účelu, na ktorý bola postavená - teda buď podnikateľským účelom, ako prevádzka podniku, vo..

Smrť darcu a jej následky na vkladové konanie

V decembri 2004 som s mojou starou mamou uzatvorila darovaciu zmluvu, na základe ktorej mi darovala jej rodinný dom. Pár dní na to moja stará mama zomrela. Návrh na vklad bol podaný po jej smrti, avšak kataster návrh neprijal a vyzval nás na doplnenie návrhu formou prijatia dodatku k darovacej zmluve - týkalo sa to zriadenia vecného bremena. Návrh som doplnila v lehote, kataster konanie zastavil, čo považujem za nezákonné. Prečo kataster nerešpektuje vôľu jednej zmluvnej strany - mojej nebohej starej mamy a nepostupoval v súlade so zákonom?! Moja právnička podala..

Rozdielnosť vlastníctva pozemku a stavby

Osobitným problémom právneho režimu nehnuteľností je rozdielnosť vlastníctva pozemku a stavby, ktorá je na ňom zriadená. Podľa väčšiny právnych poriadkov západoeurópskych krajín sa právny osud stavby spravuje obligatórne právnym osudom pozemku, ktorého je neoddeliteľnou súčasťou. Právna veda túto zásadu nazýva superficies solo cedit (doslovne „povrch ustupuje spodku“). Ak si teda niekto postaví dom na cudzom pozemku, tak by sa jeho vlastníkom mal stať ten, komu tento pozemok patrí.Už starí Rimania sa riadili týmto pravidlom. V ich podmienkach malo za účel..

Súčasná podoba finančných úverov

„Hypotéka, slovo ktoré sa v poslednom období hrnie na nás snáď zo všetkých strán. Na celom svete sa stala synonymom finančnej krízy. My si ju však budeme v tomto článku všímať ako produkt, pomocou ktorého si môžeme zabezpečiť svoj sen o bývaní. Z tohto dôvodu sme oslovili niekoľko finančných inštitúcií na Slovenskom finančnom trhu, aby mám pomocou modelových príkladov ponúkli svoje produkty.“Čo by ste mali vedieť o úveroch na bývanieNa začiatku by sme si mali povedať, na čo vlastne hypotekárny úver slúži. Tento druh služby pre klienta znamená..

Máte drahú hypotéku? Vymeňte ju!

Nie ste spokojní s aktuálnymi podmienkami vašej hypotéky? Nahraďte ju Flexihypotékou od VÚB banky s lepšou úrokovou sadzbou a bez poplatku za poskytnutie. Roman zo Senca dostal vo februári po piatich rokoch splácania hypotéky od svojej starej banky oznámenie o novej úrokovej sadzbe. Úrok bol 5,7% ročne, čo bolo približne toľko ako doteraz. Roman však dnes zarába viac, ako v čase, keď si bral úver, a so sadzbou tak nebol spokojný. „Navštívil som preto pobočku VÚB banky a oni ponúkli mi o percento lepší úrok. Nad..

Stavebné sporenie a Euro

V prípade zavedenia Eura na Slovensku sa už toho popísalo veľa. Poslednou témou týchto dní, je napríklad duálne zobrazovanie cien v obchodoch. My vám však ponúkame informácie, ktoré sú pri zavedení tejto meny taktiež dôležité. Veľa spoluobčanov si na svoje bývanie sporí prostredníctvom stavebného sporenia. Ako to bude v prípade zavedenia Eura a jeho vplyvu na stavebné sporenie, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch ktoré vám pomôžu sa lepšie zorientovať v tejto problematike.Kto a ako si sporíPribližne tretina občanov Slovenskej republiky má uzatvorenú zmluvu..


Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies.