Klamlivá reklama o novostavbách?


Nie je to tak dávno čo médiami prešla správa, ako niektoré reklamy zavádzajú pri prezentácii bytových novostavieb v Bratislave. Bilbordy s vizualizáciami novostavieb ich prezentujú ako to najkrajšie miesto na zemi, kde by potencionálny zákazník mal určite investovať svoje peniaze, pričom reálny stav novostavby je celkom iný. Nuž bežný človek by si povedal, že na verejnosť znova len prenikli fakty, ako zákazník ťahá znova za kratší koniec a ako ho chce predajca len oblafnúť. Ide však pri prezentácii vizualizácií o skutočné zavádzanie?


Čo novostavba, to najkrajšie miesto v meste

Skúste sa prejsť Bratislavou a zamerať sa na les bilbordov, kde snáď z každého z nich na vás útočí ponuka toho najlepšieho a najkvalitnejšieho tovaru a služieb. Tento trend nie je ničím výnimočný aj na poli nehnuteľností, kde pri predstavovaní tej či onej novostavby sa na vás príjemne z reklamnej plochy usmievajú spokojní ľudia, ktorí si vybrali svoje nové bývanie v tej najzelenšej štvrti mesta. V skutočnosti ak sa človek zastaví na mieste kde novostavba stojí, tak rozdiel medzi bilbordom a realitou je diametrálne odlišný. Dá sa opis takéhoto zážitku jednoznačne nazvať zavádzaním reklamou, alebo mali by sme hľadať odpoveď v oveľa širších aspektoch?
Problém v zavádzaní reklamou je starý snáď ako reklama samotná a legislatívne ho v našich podmienkach rieši zákon o reklame, ktorý definuje klamlivú reklamu ako reklamu tovaru, služieb, nehnuteľností, obchodného mena, ochrannej známky, označenia pôvodu výrobkov a iných práv a záväzkov súvisiacich s podnikaním, ktorá uvádza do omylu alebo môže uviesť do omylu osoby, ktorým je určená alebo ku ktorým sa dostane, a ktorá v dôsledku klamlivosti môže ovplyvniť ekonomické správanie týchto osôb alebo ktorá poškodzuje alebo môže poškodiť iného súťažiteľa alebo spotrebiteľa. Toľko nám hovorí litera zákona. Poďme si však nastolený problém rozmeniť na drobné.



Vizualizácia nie je všetko

Mnohí zákazníci, ktorí sa rozhodli kúpiť si novostavbu, uvádzajú, že od kúpy ich odradil nesúlad medzi vizualizáciou novostavby na bilborde a skutočným prostredím kde sa novostavba nachádza. Medzi najznámejšie medializované prípady nesúladu vizualizácie a skutočným stavom patrí bilbordová kampaň pri podpore predaja známej novostavby v bratislavskej Dúbravke či jedna z novostavieb na Dlhých dieloch. V prvom prípade nebolo na vizualizácii zobrazené novopostavené nákupné centrum. V druhom prípade vizualizáciu novostavby obklopovala zeleň, pričom v skutočnosti sa pri novostavbe nachádzajú ďalšie nehnuteľnosti. Je v takomto prípade rozhorčenie kupujúceho na mieste?
V prvom rade by sme si mali uvedomiť, že v prípade novostavby a jej propagácie sa nemôžeme na ňu pozerať ako na každý iný produkt ktorý nám ponúka reklama. Každá novostavba od rysovacej dosky či grafickej štúdie až po kolaudáciu musí prejsť určitým procesom ktorý trvá dlhšie obdobie. Preto aj vizuál novostavby nad ktorým sedí architekt môže mať svoje odlišnosti od konečného reálneho výsledku. Napríklad ak architekt použije farbu a odtiene ktoré zakomponuje vo vizualizácii, v reálnom stave na novostavbe môžu tieto farby a odtiene vyzerať inak.
Nesmieme zabudnúť ani na fakt, že za dlhšie obdobie sa totiž naozaj mohlo zmeniť okolie kde má novostavba vyrásť. Tam kde pred časom bola zeleň alebo iné voľné priestranstvo začne rásť ďalšia budova. Vizuál novostavby, ktorý vzniká na začiatku celého procesu, je totiž veľmi nákladné meniť a preto by sme ho nemali brať ako skutkový stav.
Vizualizácia už totiž zo svojej podstaty nemôže zaznamenať každú zmenu ktorá sa pri stavbe udeje v jej okolí. Práve toto sa udialo aj pri vizualizácii novostavby RUSTICA, ktorú predáva spoločnosť AREA RK. Po tom ako sa pri novostavbe začalo stavať nákupné stredisko, developer začal aj so znižovaním cien za byty, ktoré touto stavbou prišli o výhľad, ktorý bol na bilbordovej vizualizácii prezentovaný bez nákupného strediska.



Ako ponúknuť novostavbu?

Za úvahu preto stojí, akú úlohu majú bilbordy pri prezentácii novostavby. V prvom rade ide o prvý impulz, aby daná novostavba zaujala zákazníka. Až po nej by mal nasledovať celý rad získavania ďalších informácií o novostavbe z rôznych zdrojov či už priamo u predajcu, alebo developera novostavby. Aby mali bilbordy svoju účinnosť čo najvyššiu, mali by sa nachádzať čo najbližšie pri skutočnej polohe novostavby. Vtedy by si prípadný záujemca mohol dané miesto hneď obzrieť a predišiel by tak zbytočnému sklamaniu. V neposlednom rade je bilbordová kampaň aj finančne náročná. Jej opakovaná aktualizácia počas výstavby novostavby by bola pre developera veľmi nerentabilná, najmä ak je predaj priestorov v nehnuteľnosti vo svojej záverečnej fáze.
Medzi ďalšie formy inzercie, ktoré by sa v prípade novostavieb mali používať, ak tak na imidžovú rekamu, patrí inzerovanie developermi v časopisoch a denníkoch, ktoré nie sú špecializované na inzerciu realít. Čitateľ dennej tlače či bežných lifestylových časopisov taktiež nie je cieľovou skupinou pri predaji nehnuteľností. Účinok propagácie je ešte menší v tých prípadoch, ak takto inzerované novostavby ako svoju prednosť udávajú luxusné bývanie hlavnom meste, pričom väčšina čitateľov býva práve mimo hlavného mesta. Inzercia v nich s pravidelnými informáciami o aktuálnom stave novostavby, totiž vzhľadom na náklady a pomer zasiahnutej cieľovú skupiny k celkovému zásahu periodika pripomína strieľanie delom na vrabce.


Rozhodujúce informácie pre kupujúceho

Na akých informáciách by malo kupujúcemu skutočne záležať a kde ich nájsť? Určite by jedinou informáciou nemala byť iba vizualizácia. Ako už bolo spomenuté, kupovanie novostavby je zväčša kúpou na celý život a bilbord s novostavbou by nás nemal osloviť ako reklama na instantnú kávu keď ideme ráno do práce. Pri jej kupovaní by sme si mali zakomponovať aj iné zdroje, ktoré sú nám schopné poskytnúť aktuálne informácie o stavbe. Ide predovšetkým o priame kontaktovanie realitnej kancelárie či developera, ktorý danú novostavbu finančne zastrešuje. Ak sa však nechceme dopátrať len ku konkrétnej novostavbe, ale chceme si vyberať zo všetkých možných ponúk, je lepšie si vyberať z ponúk ktoré prinášajú printové médiá a webové portáli o nehnuteľnostiach.
Práve preto skúsené realitné kancelárie a developeri využívajú printové médiá a webové portáli o nehnuteľnostiach, aby mohli pokrok v stavbe priebežne aktualizovať. Práve spoločnosť AREA RK využívala túto možnosť a svoju novostavbu RUSTICA pravidelne pomocou fotografie v týchto médiách aktualizovala. Čitateľ má tak bezprostrednú možnosť vidieť zaktualizovaný stav novostavby v každom vydaní.
V Kompletnom TRH-u Nehnuteľností sa dávame klientovi najväčší prehľad novostavieb na Slovensku v tlačenej podobe, či na našich webových stránkach www.trh.sk. Pre klienta je totiž praktické nájsť tieto informácie na jednom mieste v časopise alebo na jednom mieste na webe, kde sa nemusí k informáciám o novostavbách „preklikávať“ cez rôzne odkazy. Medzi najväčšie výhody tejto propagácie novostavieb patrí, že klient si v nej nájde základné informácie, ktoré mu môžu pomôcť pri porovnávaní novostavieb z pohľadu vývoja ich predajnosti. V rubrike o novostavbách čitateľ nájde informácie o celkovom počte bytov, počte voľných bytov danej novostavby, jej vizualizáciu ako aj kontaktné údaje na spoločnosť, ktorá je predajcom danej novostavby.



Budúcnosť prezentácie novostavieb

Po rokoch realitného boomu, kedy dopyt po nehnuteľnostiach narastal, sa situácia pomaly upokojuje. Zákazníci sa čoraz viac obzerajú po novostavbách a trh so staršími bytmi už nehrá taký prím ako v minulosti. Zvýšený záujem o novostavby by tak mohol zvýšiť tlak na skvalitnenie a rozšírenie služieb týkajúcich sa tohto predaja. Developeri tak budú nútení zvýšiť informovanosť o novostavbách, pretože zákazníkom už nebude stačiť len vizualizácia nehnuteľnosti, ale budú požadovať čo najkomplexnejšie informácie. V konkurencii novostavieb budú stále viac okrem vizualizácie rozhodovať aj iné faktory ako sú lokalita, výhľad či stavebný materiál z ktorého sa nehnuteľnosť stavia.

So zvyšujúcim sa počtom novostavieb by sa mala pri množstve výberu zvyšovať aj ich kvalita. Nemáme na mysli len samotnú kvalitu materiálu či konštrukcie novostavby. Zlepšiť by sa mala celkovo informovanosť o novostavbách zo strany developera a predávajúcich.

redakcia TRH.sk


 

 

Späť

Ako efektívne riešiť otázku kúrenia

Problém tepla je vzhľadom na každoročné mrazy nielen stále aktuálnym, ale i mimoriadne pálčivým vzhľadom na vysoké ceny energií. Najčastejšia súvisiaca voľba, pred ktorou stojí množstvo rodín, je, či vraziť nemalú sumu peňazí do vlastného kotla a mať tak svoju spotrebu pod kontrolou, alebo naďalej využívať služby verejného pripojenia, ktoré síce počiatočnú investíciu v takej výške nevyžaduje, avšak v konečnom dôsledku stojí omnoho viac. Poďme sa teda pozrieť na výhody aj nevýhody oboch variantov a na kritéria, podľa ktorých by sme sa mali rozhodovať...

Aké dokumenty potrebujete na realizáciu stavby

 Začneme pekne od začiatkuÚzemné rozhodnutieStavebné povolenieKolaudačné rozhodnutie   V posledných rokoch sa ľudské nároky na bývanie podstatne zmenili. Málokomu dnes stačí klasický radový byt, ktorý vznikol počas komunistickej výstavby s jeho pôvodným zariadením a rozložením. Rozdielne chápanie „dobrého bývania“ sa prejavilo najmä v oblasti výstavby rodinných domov. Výsledkom je nekonečne široká škála typov rodinných domov, prakticky každý si môže navrhnúť vlastnú predstavu svojho bývania, ktorú mu dobrý projektant zrealizuje. Hrany..

Staviate dom? Vyzbrojte sa arzenálom  pre kutilov Staviate dom? Vyzbrojte sa arzenálom pre kutilov

Stavby domov boli populárne v minulosti, ale aj dnes. Či už staviate svojpomocne alebo s firmou, cieľ je rovnaký. Ak túžite bývať vo vlastnom dome, tak neváhajte. Pokiaľ máte ochotnú rodinu a priateľov, môžete stavať aj sami. Záleží na tom, koľko času ste si na to vyhradili. Ak máte bývanie a nič vás netlačí, môžete si dovoliť venovať tomu aj roky. Niektorí ľudia však potrebujú obratom investovať. Ak chcete bývať čo najrýchlejšie, môžete začať úplne od začiatku a peniaze získať z banky. Chcete ušetriť čas alebo peniaze?Pre svojpomocné stavanie..

Právo manželov k družstevnému bytu - kto z koho?

V máji 1990 som uzavrela manželstvo. Krátko na to moji rodičia požiadali bytové družstvo o prepis ich členského podielu na moju osobu, rodičia mi teda byt darovali. Bola uzavretá dohoda o prevode členských práv, v rámci ktorej však bol uvedený aj môj muž, s ktorým sa v súčasnosti súdim o byt. Aj v samotnej dohode o odovzdaní a prevzatí bytu z decembra 1990 som uvedená ako osoba, ktorej bol byt pridelený len ja. Od roku 2005 spolu s mužom nežijeme v domácnosti. Byt bol medzičasom od družstva odkúpený do osobného vlastníctva na základe mnou podanej žiadosti..

Smrť prenajímateľa a preplatky na energiách

Pred rokom sme s priateľkou uzavreli nájomnú zmluvu s mojím strýkom, ktorej predmetom bol nájom bytu v Bratislave. Strýko nedávno zomrel a my naďalej užívame jeho byt. Poštou sme dostali oznam od elektrární a plynární, že máme na byte preplatky. Do situácie sa zaangažovala strýkova manželka, ktorá nikdy nechcela, aby sme v byte bývali a chce nás z bytu vyštvať. Je agresívna, vyhráža sa nám. Môžeme naďalej byt užívať alebo má strýková žena na to právo? Komu máme teraz platiť nájomné? Čo máme podniknúť s preplatkami, môžeme ich vybrať na pošte?..

Nekvalitné zateplenie fasády

 Spoluvlastníci prerábame fasádu na dome, na čo sme si objednali stavebnú firmu. Máme s ňou uzatvorenú zmluvu o diele, kde sa uvádza deň, kedy mali začať a kedy odovzdať hotovú robotu. Aj hodnotu a zloženú zálohu. Práca mala byť hotová už pred dvoma týždňami, my však máme dom len oblepený polystyrénom a problém, aby sem robotníci vôbec prišli. Telefonujem im každý deň a oni vždy hovoria, že prídu, čo sa stane len zriedka. Spolumajiteľ firmy, ktorý nám mal dodať plastové okná sa do toho zapojil tiež, bol zhrozený, že v akom stave to máme spravené...

Lízing nehnuteľností

Čo to vlastne je?ZačiatkyOdlišnosti od ostatných lízingových foriemAko to funguje v praxi.Výhoda pre firmyPrečo sa oplatí lízing nehnuteľnostíČo nám ponúkajú lízingové spoločnosti?Produkty slovenských lízingových spoločnostíFinančný a operatívny lízingZhrnutie Skutočnosťou už aj na Slovensku je, že lízingové spoločnosti zarábajú peniaze na nehnuteľnostiach. Postup je absolútne totožný s lízingom napríklad áut. Zákazník nemá, alebo z rozličných dôvodov nechce poskytnúť celú sumu za kupovaný produkt a tak ho spoločnosť kúpi za neho a postupne..

Hypotéky pre mladých

 Róbert Fico si od avizovania krokov, ktoré pomôžu mladým rodinám s bývaním, vylepšil svoj profil o značné čísla. Realita sa však tak celkom nezakladá na pôvodne médiami hlásaných zvýhodneniach pre mladých ľudí, ktorí majú vážne starosti so svojím bývaním. Hovorím najmä o vládnej „pomoci“ mladým vo forme bonifikácie hypotekárnych úverov. Veľké oči Nečudo, že mnohí z nás mladších zajasali, keď postupne v takmer všetkých denníkoch natrafili na propagandistickú kampaň vládnych strán, kde bolo toto zvýhodnenie opisované ako konečne jeden..

Stavebné sporenie

Stavebné sporeniePrincíp a priebehVýhodyDôležité pojmyStavebné sporenie je dnes jedným z najefektívnejších nástrojov financovania bytovej výstavby nielen vo vyspelých západoeurópskych ekonomikách ale aj u nás. Prvým oficiálnym dňom, počas ktorého začala Prvá stavebná sporiteľňa, a. s., vykonávať svoju činnosť, bol 16. november 1992. Prvá stavebná sporiteľňa a. s., bola prvou špecializovanou bankou tohto druhu v strednej a východnej Európe. Založili ju tri renomované európske bankové domy: Slovenská štátna sporiteľňa, š.p.ú. (v súčasnosti Slovenská..


Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies.